Abstract
Baggrund
Den sygeplejefaglige begrebsramme Fundamentals of Care (FoC) anvendes i stigende grad i lokale og regionale uddannelseskontekster i Region Nordjylland. På sygeplejerskeuddannelsen ved UCN introduceres de studerende til begrebsrammen FoC fra 1. semester og anvender den i både teoretiske og kliniske forløb gennem hele uddannelsen. Forskning peger på, at begrebsrammen FoC kan være med til at udvikle de studerendes forståelse for personcentreret sygepleje og fremme deres opmærksomhed på at inddrage patienter og evidens i kliniske beslutninger. Det er behov for at få et overblik over, hvilke typer uddannelsesaktiviteter, der anvender begrebsrammen, herunder hvilke specifikke dimensioner/subdimensioner/elementer, samt hvordan denne anvendelse evalueres.
Formål
At identificere og kortlægge hvordan begrebsrammen Fundamentals of Care anvendes i et uddannelsesperspektiv i en kontekst af sygeplejerskeuddannelser.
Materiale og metodebeskrivelse
Et scoping review, der fulgte JBI retningslinjer blev udført. En omfattende litteratursøgning identificerede relevante studier. Data blev ekstraheret fra de inkluderede studier og sammenfattet i tabeller og narrative beskrivelser.
Resultat og konklusion
203 kilder blev identificeret fra fem videnskabelige databaser, hvoraf 13 studier blev inkluderet. Studietyperne varierede fra diskussionsartikler til kvalitative og kvantitative forskningsstudier. Rewievet identificerede og kortlagde følgende: typer af aktiviteter; brug af specifikke komponenter fra begrebsrammen; erfaringer med at levere/modtage undervisning samt metoder anvendt til evaluering.
FoC begrebsrammen anvendes til at støtte sygeplejestuderendes forståelse og italesættelse af fundamental sygepleje i teoretiske og kliniske undervisningsforløb. Særligt subdimensionerne fysiske- og psykosociale behov anvendes til at vurdere studerendes færdigheder til at identificere patienters grundlæggende behov. Studerendes erfaringerne med at anvende FoC er overvejende positive, men der er begrænsede studier, der udforsker underviseres erfaringer med at anvende rammen i uddannelsesaktiviteter
Perspektivering: Resultaterne kan give inspiration til, hvordan begrebsrammen FoC kan anvendes i et uddannelsesperspektiv med det formål at udvikle studerendes kompetencer i at udføre og reflektere over personcentreret pleje
Den sygeplejefaglige begrebsramme Fundamentals of Care (FoC) anvendes i stigende grad i lokale og regionale uddannelseskontekster i Region Nordjylland. På sygeplejerskeuddannelsen ved UCN introduceres de studerende til begrebsrammen FoC fra 1. semester og anvender den i både teoretiske og kliniske forløb gennem hele uddannelsen. Forskning peger på, at begrebsrammen FoC kan være med til at udvikle de studerendes forståelse for personcentreret sygepleje og fremme deres opmærksomhed på at inddrage patienter og evidens i kliniske beslutninger. Det er behov for at få et overblik over, hvilke typer uddannelsesaktiviteter, der anvender begrebsrammen, herunder hvilke specifikke dimensioner/subdimensioner/elementer, samt hvordan denne anvendelse evalueres.
Formål
At identificere og kortlægge hvordan begrebsrammen Fundamentals of Care anvendes i et uddannelsesperspektiv i en kontekst af sygeplejerskeuddannelser.
Materiale og metodebeskrivelse
Et scoping review, der fulgte JBI retningslinjer blev udført. En omfattende litteratursøgning identificerede relevante studier. Data blev ekstraheret fra de inkluderede studier og sammenfattet i tabeller og narrative beskrivelser.
Resultat og konklusion
203 kilder blev identificeret fra fem videnskabelige databaser, hvoraf 13 studier blev inkluderet. Studietyperne varierede fra diskussionsartikler til kvalitative og kvantitative forskningsstudier. Rewievet identificerede og kortlagde følgende: typer af aktiviteter; brug af specifikke komponenter fra begrebsrammen; erfaringer med at levere/modtage undervisning samt metoder anvendt til evaluering.
FoC begrebsrammen anvendes til at støtte sygeplejestuderendes forståelse og italesættelse af fundamental sygepleje i teoretiske og kliniske undervisningsforløb. Særligt subdimensionerne fysiske- og psykosociale behov anvendes til at vurdere studerendes færdigheder til at identificere patienters grundlæggende behov. Studerendes erfaringerne med at anvende FoC er overvejende positive, men der er begrænsede studier, der udforsker underviseres erfaringer med at anvende rammen i uddannelsesaktiviteter
Perspektivering: Resultaterne kan give inspiration til, hvordan begrebsrammen FoC kan anvendes i et uddannelsesperspektiv med det formål at udvikle studerendes kompetencer i at udføre og reflektere over personcentreret pleje
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2 maj 2025 |
Status | Udgivet - 2 maj 2025 |
Begivenhed | Sygeplejesymposium 2025 - Aalborg Kongres & Kultur Center, Aalborg, Danmark Varighed: 2 maj 2025 → 2 maj 2025 Konferencens nummer: 13 https://sygeplejesymposium.rn.dk/da/ |
Konference
Konference | Sygeplejesymposium 2025 |
---|---|
Nummer | 13 |
Lokation | Aalborg Kongres & Kultur Center |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 02/05/25 → 02/05/25 |
Internetadresse |