Abstract
Danmarks nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed (2018-2021),har til formål at sikre, at befolkningen, virksomheder og myndigheder kender og kan håndtere digitale risici (Finansministeriet, 2018).
Som led i strategiens initiativ 2.1. Digital dømmekraft og kompetencer via uddannelsessystemet har det været formålet med denne rapport at undersøge:
Hvilke kompetenceudviklingsbehov ift. cyber- og informationssikkerhed der kan identificeres hos målgrupperne i hhv. grundskolen, de gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser, FGU og VEU, heriblandt også lærere/undervisere og andet pædagogisk personale, samt skoleledelser? Og hvilke materialeudviklingsbehov kan på den baggrund anbefales til brug og udvikling på Danmarks læringsportal emu.dk.
Overordnet er rapportens resultater at:
Danskernes videns- og kompetenceniveau er generelt godt, men kunne være bedre
Børn og unges viden og kompetencer skal omsættes til handling
Voksne mangler – især teknisk - viden og kompetencer ift. at tage ansvaret på sig
Der er et behov for organisationsdidaktisk udvikling og målrettede strategier
EUD, FGU og VEU er oversete målgrupper
Generelt er der behov for nytænkning af undervisning i cyber- og informationssikkerhed
Der påpeges perspektiver på udfordringer med anvendelse af sociale medier i undervisning
Der er køns-, alders- og generationsforskelle
Der er behov for flere aktører til at løfte opgaven
Der er specifikke faglige kompetenceudviklingsbehov
Rapporten afrundes med anbefalinger til materialer og materialeudviklingsbehov indenfor grundskolen, gymnasiet, FGU, VEU og EUD. Samtidig er der anbefaling til hvilke særlige faglige emner som der med fordel kan arbejdes mere med.
Rapporten er et uddrag af en samlet baggrundsrapport som ikke publiceres.
Som led i strategiens initiativ 2.1. Digital dømmekraft og kompetencer via uddannelsessystemet har det været formålet med denne rapport at undersøge:
Hvilke kompetenceudviklingsbehov ift. cyber- og informationssikkerhed der kan identificeres hos målgrupperne i hhv. grundskolen, de gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser, FGU og VEU, heriblandt også lærere/undervisere og andet pædagogisk personale, samt skoleledelser? Og hvilke materialeudviklingsbehov kan på den baggrund anbefales til brug og udvikling på Danmarks læringsportal emu.dk.
Overordnet er rapportens resultater at:
Danskernes videns- og kompetenceniveau er generelt godt, men kunne være bedre
Børn og unges viden og kompetencer skal omsættes til handling
Voksne mangler – især teknisk - viden og kompetencer ift. at tage ansvaret på sig
Der er et behov for organisationsdidaktisk udvikling og målrettede strategier
EUD, FGU og VEU er oversete målgrupper
Generelt er der behov for nytænkning af undervisning i cyber- og informationssikkerhed
Der påpeges perspektiver på udfordringer med anvendelse af sociale medier i undervisning
Der er køns-, alders- og generationsforskelle
Der er behov for flere aktører til at løfte opgaven
Der er specifikke faglige kompetenceudviklingsbehov
Rapporten afrundes med anbefalinger til materialer og materialeudviklingsbehov indenfor grundskolen, gymnasiet, FGU, VEU og EUD. Samtidig er der anbefaling til hvilke særlige faglige emner som der med fordel kan arbejdes mere med.
Rapporten er et uddrag af en samlet baggrundsrapport som ikke publiceres.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Københavns Professionshøjskole |
Antal sider | 25 |
Status | Udgivet - 29 aug. 2019 |
Emneord
- Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
- Cyber - og informationssikkerhed
- Digital dannelse
- Digital dømmekraft
- Kompetenceudviklingsbehov
- Pædagogisk ledelse
- Medier, kommunikation og sprog
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Cyber - og informationssikkerhed i undervisningssektoren
- organisationsudvikling
- pædagogisk ledelse