Betydningsskabende og kommunikative processer - et must

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 2. klasse . Efter at have læst en billedbog i klassen får eleverne lyst til at lave deres egne billedbøger til en børnehaveklasse. Aktiviteten bliver modelleret skrivning ud fra elevernes idéer – og hvordan harmonerer det med literacybegrebet og klassens læringsmål? Dette diskuteres i det efterfølgende, hvor en forståelse af literacybegrebet præsenteres, og hvor læringsmål ses som dynamiske. Når læringsmål ses som dynamiske, sætter de kursen for klassens og elevernes læring, og der er både plads og rum til afstikkere, når læreren med sin professionelle viden og sit overblik holder den langsigtede kurs og også justerer de aktuelle læringsbehov i forhold til elevernes læringsbehov. Tankerne bag denne bog introduceres således her. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema meningsskabende og kommunikative processer – et must.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracy og læringsmål i indskolingen
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
Antal sider15
Vol/bind2
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato8 sep. 2017
Sider7 - 22
Artikelnummer1
ISBN (Trykt)978-87-7160-332-3
StatusUdgivet - 8 sep. 2017
NavnLiteracy og Læring i Fokus
Nummer2

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Indskoling
  • deltagelse
  • dynamiske læringsmål
  • erfaringsbaseret læring
  • literacybegrebet
  • læreprocesser
  • motivation
  • Medier, kommunikation og sprog
  • bogpublikation
  • literacy
  • Skoler, fag og institutioner
  • indskoling
  • literacy i alle fag

Citationsformater