Betydningsskabende og kommunikative processer - et must

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 2. klasse . Efter at have læst en billedbog i klassen får eleverne lyst til at lave deres egne billedbøger til en børnehaveklasse. Aktiviteten bliver modelleret skrivning ud fra elevernes idéer – og hvordan harmonerer det med literacybegrebet og klassens læringsmål? Dette diskuteres i det efterfølgende, hvor en forståelse af literacybegrebet præsenteres, og hvor læringsmål ses som dynamiske. Når læringsmål ses som dynamiske, sætter de kursen for klassens og elevernes læring, og der er både plads og rum til afstikkere, når læreren med sin professionelle viden og sit overblik holder den langsigtede kurs og også justerer de aktuelle læringsbehov i forhold til elevernes læringsbehov. Tankerne bag denne bog introduceres således her. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema meningsskabende og kommunikative processer – et must.
    OriginalsprogDansk
    TitelLiteracy og læringsmål i indskolingen
    RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
    Antal sider15
    Vol/bind2
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdato8 sep. 2017
    Sider7 - 22
    Artikelnummer1
    ISBN (Trykt)978-87-7160-332-3
    StatusUdgivet - 8 sep. 2017
    NavnLiteracy og læring i fokus
    Nummer2

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Skoler, fag og institutioner
    • Medier, kommunikation og sprog

    Citationsformater