Betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 4. klasse , hvor eleverne udformer og holder deres egne nytårstaler. Udgangspunktet er Dronningens årlige nytårstale, og eleverne reflekterer over året, der er gået, og over forhåbninger til det nye, der skal komme. De gør det individuelt, i klassefællesskabet og sammen med bedsteforældrene. Med afsæt i dette undervisningsforløb præsenteres literacybegrebet og forståelsen af dynamiske læringsmål. Det sker ud fra UNESCO’s literacydefinition og folkeskolens formålsparagraf og med fokus på læring, empowerment og deltagelse. Denne teoretiske analyse relateres til det eksemplariske undervisningsforløb med nytårstaler. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracydidaktik i fagene - på mellemtrinnet
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
Antal sider24
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato1 sep. 2018
Sider7-30
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-7160-590-7
StatusUdgivet - 1 sep. 2018
NavnLiteracy og Læring i Fokus

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • literacy, læring, mellemtrin, alsidig personlighed, folkeskolens formål, empowerment, self-efficacy, læse-skriveteknologier (LST)
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater