TY - CHAP
T1 - Betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv
AU - Larsen, Kirsten Friis
PY - 2018/9/1
Y1 - 2018/9/1
N2 - Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 4. klasse , hvor eleverne udformer og holder deres egne nytårstaler. Udgangspunktet er Dronningens årlige nytårstale, og eleverne reflekterer over året, der er gået, og over forhåbninger til det nye, der skal komme. De gør det individuelt, i klassefællesskabet og sammen med bedsteforældrene. Med afsæt i dette undervisningsforløb præsenteres literacybegrebet og forståelsen af dynamiske læringsmål. Det sker ud fra UNESCO’s literacydefinition og folkeskolens formålsparagraf og med fokus på læring, empowerment og deltagelse. Denne teoretiske analyse relateres til det eksemplariske undervisningsforløb med nytårstaler. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv.
AB - Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 4. klasse , hvor eleverne udformer og holder deres egne nytårstaler. Udgangspunktet er Dronningens årlige nytårstale, og eleverne reflekterer over året, der er gået, og over forhåbninger til det nye, der skal komme. De gør det individuelt, i klassefællesskabet og sammen med bedsteforældrene. Med afsæt i dette undervisningsforløb præsenteres literacybegrebet og forståelsen af dynamiske læringsmål. Det sker ud fra UNESCO’s literacydefinition og folkeskolens formålsparagraf og med fokus på læring, empowerment og deltagelse. Denne teoretiske analyse relateres til det eksemplariske undervisningsforløb med nytårstaler. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - literacy, læring, mellemtrin, alsidig personlighed, folkeskolens formål, empowerment, self-efficacy, læse-skriveteknologier (LST)
KW - Medier, kommunikation og sprog
UR - http://bogenshjemmeside.dafolo.dk/Forside.6501.aspx
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-590-7
T3 - Literacy og Læring i Fokus
SP - 7
EP - 30
BT - Literacydidaktik i fagene - på mellemtrinnet
A2 - Friis, Kirsten
A2 - Østergren-Olsen, Dorte
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -