Betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Dette kapitel tager udgangspunkt i en konkret undervisningssituation i 4. klasse , hvor eleverne udformer og holder deres egne nytårstaler. Udgangspunktet er Dronningens årlige nytårstale, og eleverne reflekterer over året, der er gået, og over forhåbninger til det nye, der skal komme. De gør det individuelt, i klassefællesskabet og sammen med bedsteforældrene. Med afsæt i dette undervisningsforløb præsenteres literacybegrebet og forståelsen af dynamiske læringsmål. Det sker ud fra UNESCO’s literacydefinition og folkeskolens formålsparagraf og med fokus på læring, empowerment og deltagelse. Denne teoretiske analyse relateres til det eksemplariske undervisningsforløb med nytårstaler. Afslutningsvis præsenteres bogens øvrige kapitler i forhold til bogens tema betydningsskabende og kommunikative processer i et deltagelsesperspektiv.
    OriginalsprogDansk
    TitelLiteracydidaktik i fagene - på mellemtrinnet
    RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
    Antal sider24
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdato1 sep. 2018
    Sider7-30
    Kapitel1
    ISBN (Trykt)978-87-7160-590-7
    StatusUdgivet - 1 sep. 2018
    NavnLiteracy og læring i fokus

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Medier, kommunikation og sprog

    Citationsformater