Aktiviteter pr. år
Abstract
Det vurderes, at 20 % af alle børn vokser op i omstændigheder, der går ud over deres trivsel og udvikling (EVA, 2021; VFF, 2021). Bevægelse er én af de væsentligste beskyttende faktorer for mistrivsel blandt børn på 3-6 år med særlige behov (Brandlistuen, 2015). Pædagoger har en mulighed for at skabe et inkluderende læringsmiljø og styrke børns motivation og deltagelse i bevægelse (Lund, O., 2017; Bugge et al., 2015). Derfor er forskningsspørgsmålet:
Hvordan er både børn med særlige behov og personalets oplevelser af bevægelse i børnehaven? Og kan et bevægelsesforløb skabe bedre forudsætninger for, at børn med særlige behov bliver en større del af børnefællesskabet?
Projektet bygger på et tre måneders bevægelsesforløb i én børnehave, hvor 20% af børnene vurderes at have ’særlige behov’. Pædagogiske læringscirkler er anvendt som design (Kildedal, 2012), koblet til fire workshops for personalet (n=4) omhandlende bevægelse og inklusion. Personalet har lavet individuelle oplevelsesbeskrivelser til hver workshop (Winther, 2015), og er blevet interviewet før og efter forløbet. Desuden er der lavet sceniske observationer og video af otte bevægelsesseancer i børnehaven, og strukturerede interviews via smileysystem med børnene (n=24) (DCUM, 2023).
Empirien kobles til teoretiske begreber om Kropslig kommunikation (Winther, 2014), self-efficacy (Bandura, 1997), Respektable kroppe (Palludan & Gulløv, 2005) og deltagelse (Tiefenbacher, R., 2022).
De væsentligste fund fra de igangværende analyser er, at børn med særlige behov versus resten af børnegruppen, ikke adskiller sig i forhold til oplevelsen af bevægelse, men de skiller sig negativt signifikant ud i forhold til deres oplevelse af at gå i børnehave og leg med voksne. De voksne oplever derimod at bruge forholdsvis meget tid på at motivere børnene med særlige behov til bevægelse uden effekt. Læringscirklerne bidrager til, at personalet får øje på, at pædagogiske støtteredskaber, øget struktur og bevidste voksenroller gør, at børnene med særlige behov deltager i leg og bevægelse, dog i mindre grad og mere perifert.
Hvordan er både børn med særlige behov og personalets oplevelser af bevægelse i børnehaven? Og kan et bevægelsesforløb skabe bedre forudsætninger for, at børn med særlige behov bliver en større del af børnefællesskabet?
Projektet bygger på et tre måneders bevægelsesforløb i én børnehave, hvor 20% af børnene vurderes at have ’særlige behov’. Pædagogiske læringscirkler er anvendt som design (Kildedal, 2012), koblet til fire workshops for personalet (n=4) omhandlende bevægelse og inklusion. Personalet har lavet individuelle oplevelsesbeskrivelser til hver workshop (Winther, 2015), og er blevet interviewet før og efter forløbet. Desuden er der lavet sceniske observationer og video af otte bevægelsesseancer i børnehaven, og strukturerede interviews via smileysystem med børnene (n=24) (DCUM, 2023).
Empirien kobles til teoretiske begreber om Kropslig kommunikation (Winther, 2014), self-efficacy (Bandura, 1997), Respektable kroppe (Palludan & Gulløv, 2005) og deltagelse (Tiefenbacher, R., 2022).
De væsentligste fund fra de igangværende analyser er, at børn med særlige behov versus resten af børnegruppen, ikke adskiller sig i forhold til oplevelsen af bevægelse, men de skiller sig negativt signifikant ud i forhold til deres oplevelse af at gå i børnehave og leg med voksne. De voksne oplever derimod at bruge forholdsvis meget tid på at motivere børnene med særlige behov til bevægelse uden effekt. Læringscirklerne bidrager til, at personalet får øje på, at pædagogiske støtteredskaber, øget struktur og bevidste voksenroller gør, at børnene med særlige behov deltager i leg og bevægelse, dog i mindre grad og mere perifert.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | nov. 2023 |
Status | Udgivet - nov. 2023 |
Begivenhed | BRIDGING 2023 : HVAD ER MENINGEN? Leg, glæde og dannelse i bevægelse - Sportshotel Vejen, Vejen, Danmark Varighed: 9 nov. 2023 → 9 nov. 2023 https://bridging.nu/bridging-2023/ |
Konference
Konference | BRIDGING 2023 |
---|---|
Lokation | Sportshotel Vejen |
Land/Område | Danmark |
By | Vejen |
Periode | 09/11/23 → 09/11/23 |
Internetadresse |
Emneord
- børnehaver
- bevægelse
- socialt udsatte
Aktiviteter
- 1 Konference
-
BRIDGING 2023
Bentholm, A. (Oplægsholder) & Kristensen, M. K. (Oplægsholder)
9 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil