Abstract
Skolen har en unik chance for at skabe mere og bedre bevægelse i skoledagen med afsæt i folkeskolereformens krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling 2016). Det kan se ud som en udfordrende og uoverkommelig opgave, så hvordan vendes den udfordring til muligheder? En skoleleder giver et bud: skole, hvor bevægelse er implementeret. Forskningen peger på, at en helhedsindsats i forhold til at implementere bevægelse i skoledagen er den mest effektive strategi. En strategi, hvor alle børn og unge har lige adgang til motion og bevægelse og dermed også øger mængden af motion og bevægelse (Bangsbo & Krustrup 2016; Pedersen et al. 2016). Skolereformens fokus på bevægelse i skoledagen har skabt en ramme for skolerne til at opfylde denne anbefaling. I en helhedsorienteret indbevægelse, herunder hele det pædagogiske personale, skoleledelsen, forældrene, eleverne og evt. de lokale idrætsforeninger. Konsensuskonferencen (Bangsbo & Krustrup 2016) anbefaler, at det kræver efterog videreuddannelse af alle involverede parter, og at det igen kræver tid og tålmodighed. I dette kapitel stiller vi skarpt på udfordringer ved og muligheder for at implementere motion og bevægelse i skolen på både et personligt og strukturelt niveau. Først beskriver vi kort, hvordan empirien til kapitlet er genereret. Dernæst skal det handle om det pædagogiske personales holdning til motion og bevægelse. Og derefter søger vi svar på, hvordan skoler kan arbejde med udviklingen af et fælles bevægelsesmindset, hvor udfordringer vendes til muligheder – et skridt hen imod fremtidens skole med bevægelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Motion og bevægelse i skolen |
Redaktører | Jens-Ole Jensen, Henrik Taarsted Jørgensen, Esben Volshøj |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 maj 2018 |
Sider | 225-241 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6883-5 |
Status | Udgivet - 1 maj 2018 |