Bevægelse i specialpædagogisk undervisning - en fænomenologisk undersøgelse af bevægelsens betydning for læring og udvikling

Thomas Bille, Mette Schmidt, Göran Krantz

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I de senere år har der været stærkt politisk fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i skoleundervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Ikke desto mindre er der problemer med at integrere bevægelse direkte i undervisningen. Dette gælder i høj grad også i specialundervisningen. Derfor er der brug for at se på nye forståelser af bevægelse i skolen, som kan udvikle bevægelsesorienteret praksis. I denne artikel med case i specialundervisningen på Skolehjemmet Marjatta belyser vi, hvordan varieret brug af bevægelse i undervisningen har betydning for væsentlige aspekter af funktionsnedsatte elevers udvikling og læring. Der præsenteres en holistisk forståelse af bevægelse i undervisningen og nye perspektiver på, hvordan bevægelse kan integreres meningsfuldt i undervisning i pædagogiske situationer.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer6
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)67-78
Antal sider12
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • bevægelse
  • fænomenologi
  • læring
  • specialpædagogik
  • specialundervisning
  • udvikling

Citationsformater