Bevægelse kan fremme elevernes sundhed, trivsel og læring. Et overblik over det forskningsmæssige grundlag for indførelse af motion og bevægelse i skolen.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Forskning understøtter i stigende grad de gavnlige effekter af motion og bevægelse. Men valget af bevægelsesaktiviteter; varigheden, kvaliteten, intensiteten, organiseringen mv. er langt fra ligegyldig, hvis formålet med motion og bevægelse skal kunne indfries. Artiklen bidrager med et overblik over det forskningsmæssige grundlag for indførelsen af motion og bevægelse i skolen og peger på nogle overordnede didaktiske principper, når bevægelsesaktiviteterne skal planlægges.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bindÅrgang 78
Udgave nummer1
Sider (fra-til)4-12
Antal sider9
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 1 mar. 2017

Emneord

  • didaktik
  • elever
  • lærere
  • læring
  • pædagogik
  • studerende
  • undervisning
  • folkeskolen
  • idræt
  • lærere
  • bevægelse
  • fysisk aktivitet
  • motion
  • motion og bevægelse
  • motivation
  • trivsel
  • efteruddannelse

Citationsformater