Bevægelse mellem hverdag og fest – og mellem leg og sport

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Bevægelse skal være en del af skolens hverdag, men at bryde med de sædvanlige strukturer giver mulighed for, at eleverne får nogle andre sanselige, følelsesmæssige og relationelle oplevelser. I denne artikel peges der på, at man ved at forstå og planlægge bevægelsesaktiviteter i spændet mellem hverdag og fest og mellem leg og sport kan fremelske nogle andre kvaliteter.
Bevægelse i skolen er en del af hverdagens rutiner, når eleverne transporterer sig fra et sted til et andet, eller når bevægelsesaktiviteter indgår i forbindelse med den almindelige skemalagte undervisning. Bevægelse kan imidlertid også være noget andet. Det ekstraordinære og festlige indslag i forbindelse med en årligt tilbagevendende tradition eller en bevægelsesdag op mod en ferie.
I det følgende etableres en forståelsesramme for bevægelse i spændingsfeltet mellem det ordinære og det ekstraordinære, det hverdagslige og det festlige, samt hvorledes bevægelsesaktiviteter og specielt events kan placere sig i spændet mellem sport og leg. Teoretisk er forståelsesrammen inspireret af Mikhail Bakhtin og Henning Eichberg. De praktiske eksempler stammer fra iMOOW!-projektet, hvor de deltagende skoler hvert år arrangerede en bevægelsesevent for en større del af skolens elever. Arrangementerne har været meget forskelligartede, men fælles for dem er, at de har festligholdt bevægelsesaktiviteter og sat bevægelse i centrum for elever og personales samvær. Organiseringsformen har dermed adskilt sig fra hverdagens bevægelsesrutiner.
Formålet med artiklen er at illustrere, hvordan man ved at forstørre bevægelsesaktiviteters ekstraordinære dimensioner kan fremme en alsidig bevægelsesforståelse og et varieret skoleliv. Bevægelse er meget mere end fysisk aktivitet og fysiologisk brug af kroppen. Bevægelsesaktiviteter i hverdagen er hensigtsmæssige til at imødekomme nogle af de fysiologiske fordele der er forbundet med bevægelse, mens de ekstraordinære og festlige bevægelsesaktiviteter indeholder nogle særlige potentialer til at til at fremme sanselige, relationelle og følelsesmæssige oplevelser. Ved at skærpe bevidstheden herom er det ambitionen at udvide det pædagogiske mulighedsrum i relation til bevægelsesaktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind22. årgang
Udgave nummer4
Sider (fra-til)72-81
Antal sider10
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • bevægelse

Citationsformater