Abstract

De sygeplejestuderende bevæger sig/rejser mellem læringsrum og tilpasser sig de enkelte læringsrums forskellige praksisser, logikker og kompleksitet. Eksempler på formelle læringsrum er simulationslaboratorium, auditorie, klasseværelse, det virtuelle rum, hospital, hjemmepleje og plejecenter, samt såvel humanistiske-, natur - og samfunds- og sundhedsvidenskabelige fag. Med projekt ”Bedre overgang” er intentionen, at ”sygeplejerskestuderende får en forbedret oplevelse af overgange mellem teoretisk og klinisk undervisning, således at de studerende i højere grad fastholdes i studiet, og der kan komme flere sygeplejersker ud på arbejdsmarkedet”. Spørgsmålet er, hvad der er på spil i de studerendes bevægelse/overgange mellem læringsrummene? Og hvad der karakteriserer de forskellige læringsrum i sygeplejerskeuddannelsen? Kapitlets hensigt er teoretisk at udforske muligheder og udfordringer for de sygeplejestuderende på rejsen mellem de forskellige rum, og hvilke udfordringer de oplever. Hvad fordres af de studerende i forhold til at lære kompleksiteten i sygepleje i de forskellige læringsrum. Her vil etnografiske metoder blive inddraget i refleksionerne over at lære kompleksiteten i sygeplejefaget.
OriginalsprogDansk
TitelBedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse
RedaktørerSusanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGad
Publikationsdato2024
Sider57-68
ISBN (Trykt)9788712069317
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • overgang klinik teori
  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater