Bevægelse og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Hensigten med dette kapitel er at bidrage til at begrunde og kvalificere de didaktiske overvejelser for tiltag med bevægelse og idrætsaktiviteter i en pædagogisk kontekst. Udgangspunktet er, at vi alle lever livet med og igennem kroppen, og at kroppens erfaringer og ressourcer er afgørende for, hvordan vi oplever tilværelsen og udlever livet. Det er derfor betydningsfuldt at inddrage kroppene i en pædagogisk praksis på en bevidst og aktiv måde. Det gennemgås, hvilke didaktiske overvejelser og valg man skal gøre sig, når man iværksætter, tilbyder og varetager bevægelses- og idrætsaktiviteter i en pædagogisk sammenhæng. Der vil undervejs eksemplificeres med konkrete aktiviteter og henvises til muligheder for fordybelse i delemnerne.
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed
    RedaktørerDavid Thore Gravesen
    Antal sider36
    UdgivelsesstedAarhus
    ForlagSystime
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider249-274
    Kapitel11
    ISBN (Trykt)978-87-92711-97-7
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • didaktik
    • leg
    • bevægelse
    • aktivitet
    • fysisk aktiv
    • motion
    • sundhedsfremme
    • idræt
    • pædagogisk arbejde
    • praksisfællesskab
    • inklusion
    • mestring
    • identitet
    • motivation

    Citationsformater