Bevægelse og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Abstract

Hensigten med dette kapitel er at bidrage til at begrunde og kvalificere de didaktiske overvejelser for tiltag med bevægelse og idrætsaktiviteter i en pædagogisk kontekst. Udgangspunktet er, at vi alle lever livet med og igennem kroppen, og at kroppens erfaringer og ressourcer er afgørende for, hvordan vi oplever tilværelsen og udlever livet. Det er derfor betydningsfuldt at inddrage kroppene i en pædagogisk praksis på en bevidst og aktiv måde. Det gennemgås, hvilke didaktiske overvejelser og valg man skal gøre sig, når man iværksætter, tilbyder og varetager bevægelses- og idrætsaktiviteter i en pædagogisk sammenhæng. Der vil undervejs eksemplificeres med konkrete aktiviteter og henvises til muligheder for fordybelse i delemnerne.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed
RedaktørerDavid Thore Gravesen
Antal sider36
UdgivelsesstedAarhus
ForlagSystime
Publikationsdato2015
Udgave1
Sider249-274
Kapitel11
ISBN (Trykt)978-87-92711-97-7
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • didaktik
  • leg
  • bevægelse
  • aktivitet
  • fysisk aktiv
  • motion
  • sundhedsfremme
  • idræt
  • pædagogisk arbejde
  • praksisfællesskab
  • inklusion
  • mestring
  • identitet
  • motivation

Citationsformater