Bevægelsesfrihed: hvad kan pandemien lære os om frihed i bevægelsespædagogiske kontekster?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Oplevelser af at kunne bevæge sig frit er afgørende for at udvikle et meningsfuldt forhold til bevægelsesaktiviteter. I denne artikel undersøger vi, hvordan man kan forstå bevægelsesfrihed som et mellem-kropsligt fænomen, og diskuterer hvordan bevægelsespædagoger kan understøtte børn og unges oplevelser deraf. Artiklen tager afsæt i enaktive og eksistensfænomenologiske indsigter samt en personlig oplevelse fra online undervisning i idræt under covid-19-pandemien. Artiklen viser, hvordan disse kan skærpe vores opmærksomhed om ofte uudtalte udvekslinger af bestemmelse, som foregår under bevægelsesaktiviteter i det direkte samspil mellem deltagernes kroppe. En løbende balancering af disse udvekslinger synes at have stor betydning for om en given bevægelsesaktivitet bliver spillet fri.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForum for Idraet
Vol/bind36
Udgave nummer2
ISSN1904-2183
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • bevægelse
  • eksistenspædagogik
  • enactive cognition
  • frihed
  • mellemværendet
  • sense-making

Citationsformater