Abstract
Oplevelser af at kunne bevæge sig frit er afgørende for at udvikle et meningsfuldt forhold til bevægelsesaktiviteter. I denne artikel undersøger vi, hvordan man kan forstå bevægelsesfrihed som et mellem-kropsligt fænomen, og diskuterer hvordan bevægelsespædagoger kan understøtte børn og unges oplevelser deraf. Artiklen tager afsæt i enaktive og eksistensfænomenologiske indsigter samt en personlig oplevelse fra online undervisning i idræt under covid-19-pandemien. Artiklen viser, hvordan disse kan skærpe vores opmærksomhed om ofte uudtalte udvekslinger af bestemmelse, som foregår under bevægelsesaktiviteter i det direkte samspil mellem deltagernes kroppe. En løbende balancering af disse udvekslinger synes at have stor betydning for om en given bevægelsesaktivitet bliver spillet fri.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forum for Idraet |
Vol/bind | 36 |
Udgave nummer | 2 |
ISSN | 1904-2183 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- bevægelse
- eksistenspædagogik
- enactive cognition
- frihed
- mellemværendet
- sense-making