Abstract
Idrætslige oplevelser og præstationer afhænger i høj grad af hvilke bevægelser udøveren vælger, og af kvaliteten af disse bevægelser.
Man kan også sige, at et bevægelsesforløb er resultatet af en intention og en række korrektioner. Når bevægelsesforløbet starter, sker det med udgangspunkt i en mere eller mindre bevidst beslutning hos den aktive person. Denne beslutning sendes ud i kroppen, der tolker opgaven, igangsætter bevægelsesforløbet og overvåger og korrigerer det. Da ethvert bevægelsesforløb konstrueres udfra det kendskab kroppen har til lignende forløb, afhænger kvaliteten af et bevægelsesforløb således både af beslutningens kvalitet og af kroppens muligheder.
Idrætslæreren bidrager til elevens bevægelseslæring hovedsageligt ved at fokusere på beslutningernes kvalitet (hvad der skal gøres). Eleven arbejder fortrinsvis med kroppens muligheder for at virkeliggøre beslutningerne (hvordan det skal gøres). Der er tale om to forskellige former for forståelse der er frugtbare for hinanden. Kommunikationen mellem de to former for forståelse er afgørende for elevens bevægelseslæring, hvorfor det er vigtigt at udvikle en åben og nuanceret kommunikation i læringsmiljøet.
Man kan også sige, at et bevægelsesforløb er resultatet af en intention og en række korrektioner. Når bevægelsesforløbet starter, sker det med udgangspunkt i en mere eller mindre bevidst beslutning hos den aktive person. Denne beslutning sendes ud i kroppen, der tolker opgaven, igangsætter bevægelsesforløbet og overvåger og korrigerer det. Da ethvert bevægelsesforløb konstrueres udfra det kendskab kroppen har til lignende forløb, afhænger kvaliteten af et bevægelsesforløb således både af beslutningens kvalitet og af kroppens muligheder.
Idrætslæreren bidrager til elevens bevægelseslæring hovedsageligt ved at fokusere på beslutningernes kvalitet (hvad der skal gøres). Eleven arbejder fortrinsvis med kroppens muligheder for at virkeliggøre beslutningerne (hvordan det skal gøres). Der er tale om to forskellige former for forståelse der er frugtbare for hinanden. Kommunikationen mellem de to former for forståelse er afgørende for elevens bevægelseslæring, hvorfor det er vigtigt at udvikle en åben og nuanceret kommunikation i læringsmiljøet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Idrætspædagogisk årbog 2002 - teori om praktik |
Redaktører | Kurt Lüders |
Antal sider | 20 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 2002 |
Udgave | 1. udgave |
Sider | 177-197 |
ISBN (Trykt) | 978-87-795-5183-1 |
Status | Udgivet - 2002 |
Emneord
- kropslig læring
- kropslig viden
- bevægelse