Bevægende læring: – at skabe animationsfilm med digitale redskaber i børnehaveklassen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Vi undersøger i denne artikel følgende forskningsspørgsmål: Kan
elevernes arbejde med at producere animationsfilm i børnehaveklassen
understøtte deres skabende arbejde med digitale redskaber, og kan
børnehaveklasselederens rammesætning af elevernes aktiviteter bidrage
til dette arbejde? I artiklen beskriver vi arbejdet med at producere
animationsfilm som en form for æstetik, hvor bevægelse og det at få
figurer til at bevæge sig ved hjælp af materialer og teknologi er et centralt
fænomen. I analysen fokuserer vi på læringsmæssige potentialer og udfordringer,
som arbejdet med animationsfilm giver i forhold til skabende
arbejde med digitale redskaber. Gennem analysen når vi frem til, at det
afgørende i forhold til potentialer og udfordringer er måden, børnehaveklasselederen
rammesætter elevernes arbejde med bevægelse på. Denne
rammesætning foregår inden for to forbundne diskurser, én diskurs
der fokuserer på det animationsfaglige indhold, og én der fokuserer på
den sociale regulering af eleverne. Endvidere fungerer rammesætningen
inden for de to diskurser sådan, at den henholdsvis understøtter og
hæmmer den måde, elevernes egne kropslige bevægelser bidrager til at få
figurerne til at bevæge sig.
OriginalsprogDansk
TitelÆstetik og Pædagogik
RedaktørerMartin Blok Johansen
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato1 nov. 2018
Udgave1. udgave
Sider289-306
Artikelnummer13
ISBN (Trykt)978-87-500-5300-2
StatusUdgivet - 1 nov. 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • Æstetik, design og medier

Citationsformater