BibDok 2.0: En metode til at kvalificere, prioritere og legitimere folkebibliotekets indsatser

Lotte Trangbæk

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogFormidling

Abstract

I 2012 og 2013 samarbejdede Gentofte Centralbibliotek og Professionshøjskolen
Metropol om at udvikle en metode til at dokumentere effekt af folkebibliotekernes indsatser. Ambitionen var at udvikle en metode, der kunne give den enkelte medarbejder og leder mere systematisk opsamlet viden om, hvorvidt indsatser – fx IT-kurser for ældre borgere eller højtlæsning for børn – bidrager med de tilsigtede resultater og effekter. Metoden skulle understøtte den enkelte medarbejder og leders blik for handlemuligheder og strategisk prioritering. Metoden fik navnet BibDok og blev udgivet i en publikation, der gav anvisninger til anvendelse af metoden. Siden har alle landets centralbiblioteker gennemført forløb i metoden – og der bliver i dag BibDok’et på mange af landets folkebiblioteker.

Gennem de forgangne år har arbejdet med BibDok bidraget til gode nye metodiske opmærksomheder, der kan styrke BibDok som metode, og som kan kvalificere arbejdet med både nye og gamle indsatser i de danske folkebiblioteker. Derfor har vi valgt at udgive en ny opdateret introduktion og guide til BibDok.
OriginalsprogDansk
Antal sider16
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedBibDok 2.0 -
Varighed: 1 jan. 2017 → …

Konference

KonferenceBibDok 2.0
Periode01/01/17 → …

Emneord

  • biblioteker
  • evalueringsdesign

Citationsformater