Biologikompetencer i åben skole

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

5 Downloads (Pure)

Abstract

I reformen af folkeskolen i 2014 blev samarbejdet med omkringliggende læringsinstitutioner og erhvervsliv begrebsliggjort med ’Åben skole’. Evaluering viser, at kun 22% af kommunerne har en politik for, hvor ofte elever kommer ud af huset i løbet af et skoleår. I 2016 er det mest almindelige, at eleverne kommer ud 2-3 gange om året (Nationalt netværk af skoletjenester, 2016). Åben skole skal ske i samarbejde med lokale organisationer, virksomheder og institutioner. Dette samarbejde kan inkludere dels besøg af elever i de alternative læringsmiljøer, dels besøg af medarbejdere fra sådanne læringsmiljøer på skolen. Samarbejdet skal have effekt på elevernes læring, trivsel og motivation, og skal understøtte arbejdet med Fælles mål for skolens fag (Børne – og undervisningsministeriet, 2018). Læreruddannelsen skal spejle folkeskolen og kravene til denne. Vi har derfor inkluderet åben skole aktiviteter i vores undervisning på læreruddannelsen. Vi har ønsket at fokusere nærmere på, hvordan de deltagende lærerstuderende oplever åben skole aktiviteter i forhold til kompetencemålene i deres uddannelse. Uddannelse til biologilærer i grundskolen er opdelt i tre moduler af hver 10 ETCS., der på forskellig vis behandler fire bekendtgørelsesfastsatte kompetenceområder med tilhørende kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål (Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2015).
OriginalsprogDansk
Publikationsdato27 nov. 2019
Antal sider2
StatusUdgivet - 27 nov. 2019
BegivenhedDASERA Danish Science Education Research Association - Naturfagsdidaktiske forskningsmiljø i Danmark - Campus C, Aarhus, Danmark
Varighed: 27 nov. 201927 nov. 2019

Konference

KonferenceDASERA Danish Science Education Research Association - Naturfagsdidaktiske forskningsmiljø i Danmark
LokationCampus C
LandDanmark
ByAarhus
Periode27/11/1927/11/19

Emneord

  • udeskole
  • læreruddannelsen

Citationsformater