Blokmodellen: en overset repræsentation i dansk matematikundervisning?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Blokmodellen er en visuel model, der anvendes i problemløsning, bl.a. til at hjælpe eleverne med at genkende regneart. Visualiseringer anvendes i matematikundervisning som redskab, eller repræsentationsmodel, til at understøtte udvikling af begrebsforståelse og problemløsningsprocesser. Med udgangspunkt i Bruners repræsentationsformer (konkret, visuel og abstrakt), foreslår vi en konceptuel model for Repræsentationsbaserede Oversættelsesstrategier i Problemløsning (ROP-modellen). I denne artikel introducerer vi blokmodellen og giver et kort rids af de internationale erfaringer. Vi præsenterer her de første erfaringer set fra et lærer- og undervisningsperspektiv med at implementere blokmodellen i matematikundervisningen på mellemtrinnet i forbindelse med projektet TRACK (Teaching Routines and Content Knowledge).
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer2
Sider (fra-til)23-46
Antal sider24
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • matematik

Citationsformater