Abstract
Blokmodellen er en visuel model, der anvendes i problemløsning, bl.a. til at hjælpe eleverne med at genkende regneart. Visualiseringer anvendes i matematikundervisning som redskab, eller repræsentationsmodel, til at understøtte udvikling af begrebsforståelse og problemløsningsprocesser. Med udgangspunkt i Bruners repræsentationsformer (konkret, visuel og abstrakt), foreslår vi en konceptuel model for Repræsentationsbaserede Oversættelsesstrategier i Problemløsning (ROP-modellen). I denne artikel introducerer vi blokmodellen og giver et kort rids af de internationale erfaringer. Vi præsenterer her de første erfaringer set fra et lærer- og undervisningsperspektiv med at implementere blokmodellen i matematikundervisningen på mellemtrinnet i forbindelse med projektet TRACK (Teaching Routines and Content Knowledge).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 23-46 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- matematik