Abstract
Kapitlet er inddelt i tre afsnit.
Først beskrives boldspils rolle i skoleidrætten historisk set og følger op med en kort redegørelse af hvad boldbasis er, og hvad boldspil er. I skoleidrætten skal vi tale om boldspil som værende enhver form for leg eller spil med en bold i stedet for kun ”de fire store boldspil” (fodbold, håndbold, volleyball og basketball). Boldspil i skolen skal være meget mere og andet (end ”de fire store”).
Dernæst argumenteres for de forskellige boldspilsfamiliers fortræffeligheder og potentialer, som kan bekræfte enhver boldspilsentusiast i sine våde drømme. Men der peges også på nogle didaktiske opmærksomheder eller faldgruber ved de forskellige boldspilsfamilier, som er værd at forholde sig til som idrætslærer.
Til sidst konstateres, at boldspil er et populært område i skolen og derfor er der mange, som har budt ind på området med forskellige modeller. De kan bidrage med noget (godt) hver især og på forskellige niveauer. Derfor skabes der syntese mellem udvalgte modeller gennem en række eksempler med det formål, at idrætslæreren/idrætslærerstuderende ikke kun må hellige/klamre sig til fx boldspilstrappen eller én anden model. I forlængelse heraf argumenteres for, at et solidt didaktisk fundament og faglig indsigt er forudsætningen for, at idrætslæreren ved hvad man skal gøre, når man ikke ved, hvad man skal gøre i boldspilsundervisningen.
Først beskrives boldspils rolle i skoleidrætten historisk set og følger op med en kort redegørelse af hvad boldbasis er, og hvad boldspil er. I skoleidrætten skal vi tale om boldspil som værende enhver form for leg eller spil med en bold i stedet for kun ”de fire store boldspil” (fodbold, håndbold, volleyball og basketball). Boldspil i skolen skal være meget mere og andet (end ”de fire store”).
Dernæst argumenteres for de forskellige boldspilsfamiliers fortræffeligheder og potentialer, som kan bekræfte enhver boldspilsentusiast i sine våde drømme. Men der peges også på nogle didaktiske opmærksomheder eller faldgruber ved de forskellige boldspilsfamilier, som er værd at forholde sig til som idrætslærer.
Til sidst konstateres, at boldspil er et populært område i skolen og derfor er der mange, som har budt ind på området med forskellige modeller. De kan bidrage med noget (godt) hver især og på forskellige niveauer. Derfor skabes der syntese mellem udvalgte modeller gennem en række eksempler med det formål, at idrætslæreren/idrætslærerstuderende ikke kun må hellige/klamre sig til fx boldspilstrappen eller én anden model. I forlængelse heraf argumenteres for, at et solidt didaktisk fundament og faglig indsigt er forudsætningen for, at idrætslæreren ved hvad man skal gøre, når man ikke ved, hvad man skal gøre i boldspilsundervisningen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Idræt i skolen : En grundbog i idrætsdidaktik |
Redaktører | Jens-Ole Jensen, Thomas Piaster, Henrik Taarsted Jørgensen |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 11 jun. 2024 |
Udgave | 1. |
Sider | 367-379 |
Kapitel | 17 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-6452-7 |
Status | Udgivet - 11 jun. 2024 |
Emneord
- læreruddannelsen
- didaktik
- undervisning
- idræt