Borgerperspektiver på handicapområdet: interviews som en inddragende metode i forskning og i pædagogisk arbejde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel vil med baggrund i studier om æstetiske udtryksformer i interviews og narrative interviews eksemplificere, hvordan borgerperspektiver på handicapområdet kan informere og udvikle forskning og pædagogisk arbejde. Det er artiklens pointe, at det kræver en øget opmærksomhed og metodisk sensitivitet at få indsigt i hverdagslivet sådan som voksne med udviklingshæmning beskriver det – og at det er forskere og pædagoger, som må tage ansvar for vidensproduktionen. Artiklen bidrager således til den aktuelle debat og diskussionen af, hvordan – og i hvilken udstrækning – vidensproduktion i pædagogikken og i handicapforskningen kan gøres med, af og for mennesker med udviklingshæmning.
Bidragets oversatte titelCitizen perspectives and disability research: Interviewing as a method in research and pedagogical work
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)35-50
Antal sider16
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 11 apr. 2022

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • borgere med udviklingshæmning
  • borgerperspektiver
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • interviews
  • metodisk sensitivitet
  • participatorty research
  • æstetiske udtryksformer

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Borgerperspektiver på handicapområdet: interviews som en inddragende metode i forskning og i pædagogisk arbejde'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater