Abstract
Denne artikel vil med baggrund i studier om æstetiske udtryksformer i interviews og narrative interviews eksemplificere, hvordan borgerperspektiver på handicapområdet kan informere og udvikle forskning og pædagogisk arbejde. Det er artiklens pointe, at det kræver en øget opmærksomhed og metodisk sensitivitet at få indsigt i hverdagslivet sådan som voksne med udviklingshæmning beskriver det – og at det er forskere og pædagoger, som må tage ansvar for vidensproduktionen. Artiklen bidrager således til den aktuelle debat og diskussionen af, hvordan – og i hvilken udstrækning – vidensproduktion i pædagogikken og i handicapforskningen kan gøres med, af og for mennesker med udviklingshæmning.
Bidragets oversatte titel | Citizen perspectives and disability research: Interviewing as a method in research and pedagogical work |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 6 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 35-50 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 11 apr. 2022 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- borgere med udviklingshæmning
- borgerperspektiver
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- interviews
- metodisk sensitivitet
- participatorty research
- æstetiske udtryksformer