Brug af data til kompetenceudvikling af lærere

Frans Hjort Hammer, Henrik Stockfleth Olsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Et vigtigt element i den aktuelle evidensbølge inden for skoleverdenen er data, som kan fortælle os noget om elevernes læring og trivsel. Brugen af data i skolen har i sidste ende det formål at øge elevernes læring og trivsel, og det kan ske ved at bruge data som udgangspunkt for samtaler om udvikling af god og effektiv undervisning. Dermed spiller data en central rolle i kompetenceudviklingen af skolens lærere. I det følgende vil vi behandle databegrebet, som det kan forstås i skolesammenhæng, og vi vil derudover diskutere grundlaget for kompetenceudvikling af lærerne. Vi har i forbindelse med vores master i Læreprocesser med speciale i pædagogisk ledelse på Aalborg Universitet valgt at lave en kortfattet guide til ledelse og forvaltning i skoleverdenen, hvis opgave det er at kompetenceudvikle lærere på baggrund af data for elevernes læring og trivsel. Artiklen er blevet til på grundlag af denne guide.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSkolen i morgen
Vol/bind19
Udgave nummer5
Sider (fra-til)2-5
Antal sider4
ISSN1397-7458
StatusUdgivet - feb. 2016

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

Citationsformater