Brugerinvolverende metoder i undervisningsplanlægning – lessons learned

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Formålet med denne artikel er at beskrive selve arbejdsprocessen med planlægning og afvikling af tre brugerinvolverende workshops samt bidrage med ny viden om, hvordan brugerinvolverende metoder såsom ice-breaker, korte oplæg, brainstorm, post-its-reflektioner samt opsamling og drøftelse i plenum kan anvendes til udvikling af et nyt undervisningsforløb på sygeplejerskeuddannelsen. Baggrunden for processen har været et ønske om at udvikle et nyt valgfrit element på sygeplejerskeuddannelsen omkring patient-, borger og brugerinvolvering, samt at opnå større viden omkring hvad en brugerinvolverende proces kan bidrage med i forhold til uddannelsesudvikling. Data er indsamlet igennem afholdelse af tre
workshops med i alt 12 interessenter, patienter, sygeplejersker, studerende og NGO’er over en tre måneders periode. I de tre workshops blev der anvendt forskellige brugerinvolverende metoder, som viste sig brugbare i forhold til at få skabt struktur og retning på processen og til udvikling af det endelige slutprodukt, en undervisningsplan til et nyt valgfrit element (valgfag på 7. semester). Det at anvende brugerinvolverende metoder i forbindelse med udvikling af nye undervisningsforløb har bidraget med nye vinkler og aspekter på undervisningsindholdet og -formen. Interessenterne, der deltog i de tre workshops, har bidraget med stort kendskab til kontakter og projekter
fra klinisk praksis, som efterfølgende er blevet indtænkt i det valgfrie element.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind32
Udgave nummer4
Sider (fra-til)4-9
Antal sider6
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - dec. 2021

Emneord

  • sygeplejerskeuddannelsen
  • Patient-, borger- og brugerinvolvering
  • Uddannelsesudvikling
  • Udvikling af valgfrit element
  • brugerinvolverende metoder

Citationsformater