Brugerperspektiver i social- og specialpædagogisk arbejde

Anne Mia Steno

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Indenfor socialpædagogikken tales der ofte om vigtigheden af at have blik for brugerperspektiver og at høre brugernes egne stemmer. Men hvad betyder det egentlig og hvad indebærer det? Formålet med dette kapitel er at invitere til refleksion over, hvordan man som pædagogstuderende kan lytte til brugeres mange forskellige stemmer og metodisk stå i det åbne og kigge efter sprækker og tvetydigheder snarere end at inddele i kategorier og kasser. Både når man helt konkret står på gulvet i praktik- og feltarbejdsperioder, og analytisk i arbejdet med det man har set. Kapitlet vil skabe indblik i og diskutere forskellige brugerperspektiver på at indgå i udviklingsorienteret relationsarbejde på recovery-orienterede socialpsykiatriske bosteder. Kapitlet beskæftiger sig således med, hvordan forskellige beboere forstår, fortolker og forhandler deres egen position og rolle i forhold til personalet. På den måde bidrager kapitlet med viden om, hvordan velmenende og fagligt funderede socialpædagogiske initiativer kan se ud ”fra den anden side”. De empiriske uddrag i artiklen bygger på henholdsvis et tre måneders antropologisk feltarbejde på et socialpsykiatrisk bosted for unge voksne med svære psykiske diagnoser såsom paranoid skizofreni, samt fire kortere feltarbejder på lignende bosteder.
    OriginalsprogDansk
    TitelSocial- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen
    RedaktørerTim Vikær Andersen
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2019
    Sider468-473
    Kapitel28
    ISBN (Trykt)978-87-412-6967-2
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • Undersøgelsesdesign, teori og metode
    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Børn og unge

    Citationsformater