Projekter pr. år
Abstract
I denne case diskuteres det modul i bygningskonstruktør-uddannelsen, der hidtil har heddet ”Det Tværprofessionelle Element”, men som fremadrettet kommer til at hedde ”Det Valgfri Uddannelseselement”. I forløbet arbejder de studerende med virksomhedscases formuleret af eksterne aktører, i casen indgik forskellige aktører som eksempelvis et ejendomsudviklingsfirma og foreningen Skanderborg Festivalklub, der er arrangør af Smukfest. Opgaven til de studerende var således at bruge deres faglighed til at finde løsninger på konkrete udfordringer, fx udfordringen med en enorm mængde efterladt affald og udstyr på Smukfests campingområdet. Kunne der findes innovative løsninger og anvendelsesmuligheder for dette? En anden mulig udfordring handlede om udformning af fremtidens boligkvarter.
Det blev i forløbet tydeligt, at de studerende på bygningskonstruktør-uddannelsen, med deres meget uddannelsesmæssige forskelligartede baggrund, kan få stort udbytte af en sådan konkret opgave med et innovativt entreprenørskabende sigte. Dette gælder både ift. deres udvikling af professionel identitet som bygningskonstruktør her og nu, i forhold til at skabe et netværk i branchen, de kan få glæde af fremadrettet og konkret i udviklingen af entrepreneurielle kompetencer.
Den tværfaglige forståelse er en central del af arbejdet i professionen, som flere af de studerende formulerer det: ”Vi er som bygningskonstruktører bindeled mellem mange aktører med divergerende interesser. Det er derfor nødvendigt, at vi både er opmærksomme på det æstetiske udtryk (arkitekturen) i forhold til de konstruktive- og økonomiske rammer for projektrealiseringen, og samtidig kan inddrage anden videns faglighed fra f.eks. de forskellige ingeniørfag”. En af de studerende uddyber: ”Jeg vil gerne være innovativ og finde nye løsninger i mit fremtidige arbejde” (disse udsagn fra de studerende er fra en padlet, der blev anvendt i forløbet).
Det blev i forløbet tydeligt, at de studerende på bygningskonstruktør-uddannelsen, med deres meget uddannelsesmæssige forskelligartede baggrund, kan få stort udbytte af en sådan konkret opgave med et innovativt entreprenørskabende sigte. Dette gælder både ift. deres udvikling af professionel identitet som bygningskonstruktør her og nu, i forhold til at skabe et netværk i branchen, de kan få glæde af fremadrettet og konkret i udviklingen af entrepreneurielle kompetencer.
Den tværfaglige forståelse er en central del af arbejdet i professionen, som flere af de studerende formulerer det: ”Vi er som bygningskonstruktører bindeled mellem mange aktører med divergerende interesser. Det er derfor nødvendigt, at vi både er opmærksomme på det æstetiske udtryk (arkitekturen) i forhold til de konstruktive- og økonomiske rammer for projektrealiseringen, og samtidig kan inddrage anden videns faglighed fra f.eks. de forskellige ingeniørfag”. En af de studerende uddyber: ”Jeg vil gerne være innovativ og finde nye løsninger i mit fremtidige arbejde” (disse udsagn fra de studerende er fra en padlet, der blev anvendt i forløbet).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | At uddanne til en profession : professionsdidaktisk forskning og cases fra professionsuddannelse |
Redaktører | Birgitte Lund Nielsen, Vibe A. Jelsbak |
Antal sider | 8 |
Publikationsdato | 2018 |
Sider | 55-62 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
At uddanne til en profession
Jelsbak, V. A. (Projektleder) & Nielsen, B. L. (Projektleder)
02/01/17 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Fil