Caseanalyse i læreruddannelsen: om caseanalyse som vejen til (endnu) bedre undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tilbyder et teoretisk og empirisk blik på underviserens arbejde med caseanalyser inden for læreruddannelsen. Ambitionen er primært at udvikle en analytisk model på et professionsdidaktisk grundlag og sekundært at afklare, hvordan analysen empirisk kan håndteres inden for rammerne af en professionel praksis, hvor der er travlt med at undervise. Undersøgelsens væsentligste teoretiske resultater er, at den analytiske model kan forstås som en række delanalyser: en kontekst-, en handlings-, en baggrunds-, en udviklings- og en resultatanalyse. Empirisk er der tale om mindst to sammenhængende case-analyser forskudt i tid, hvor den første kvalificerer det indgreb, der afprøves i den anden. Artiklen henvender sig primært til undervisere og forskere ved professionshøjskolerne, men er relevant for alle, der arbejder med undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)53-72
Antal sider20
ISSN2445-8538
StatusUdgivet - jan. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater