Casearbejde om klasserumssprog som bro mellem læreruddannelsen og praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

[Indledende manchet]
I udgangspunktet handlede vores LULAB-projekt om at rette op på et uhensigtsmæssigt mønster i engelskundervisningen i folkeskolens typiske praksis,
nemlig den manglende brug af engelsk som klasserumssprog. Ved at gøre det
fagdidaktiske begreb klasserumssprog til et særligt opmærksomhedspunkt i
praktikken håbede vi at kunne styrke de studerendes engelsklæreridentitet og
professionelle autoritet. For at bygge bro mellem uddannelse og praksis inddrog vi de studerendes oplevelser i praktikken via case-arbejde. Trods positive evalueringer fra de studerende viste projektet, at de studerende ser deres undervisningsfags didaktik som underordnet klasseledelsen og relationsarbejdet, og at de studerende ikke påtager sig en egentlig faglæreridentitet i praktikken.
OriginalsprogDansk
TitelLæreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse : Fremadrettede perspektiver på didaktikker og praksisser i læreruddannelsen
RedaktørerSimon Nørgaard Iversen, Birgitte Lund Nielsen, Anja Madsen Kvols
Antal sider8
Publikationsdatodec. 2023
Sider60-67
ISBN (Trykt)978-87-7298-978-5
StatusUdgivet - dec. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • praktik
  • Fagdidaktikkens rolle i praktikken
  • didaktik
  • Engelsk som klasserumssprog

Citationsformater