Abstract
[Indledende manchet]
I udgangspunktet handlede vores LULAB-projekt om at rette op på et uhensigtsmæssigt mønster i engelskundervisningen i folkeskolens typiske praksis,
nemlig den manglende brug af engelsk som klasserumssprog. Ved at gøre det
fagdidaktiske begreb klasserumssprog til et særligt opmærksomhedspunkt i
praktikken håbede vi at kunne styrke de studerendes engelsklæreridentitet og
professionelle autoritet. For at bygge bro mellem uddannelse og praksis inddrog vi de studerendes oplevelser i praktikken via case-arbejde. Trods positive evalueringer fra de studerende viste projektet, at de studerende ser deres undervisningsfags didaktik som underordnet klasseledelsen og relationsarbejdet, og at de studerende ikke påtager sig en egentlig faglæreridentitet i praktikken.
I udgangspunktet handlede vores LULAB-projekt om at rette op på et uhensigtsmæssigt mønster i engelskundervisningen i folkeskolens typiske praksis,
nemlig den manglende brug af engelsk som klasserumssprog. Ved at gøre det
fagdidaktiske begreb klasserumssprog til et særligt opmærksomhedspunkt i
praktikken håbede vi at kunne styrke de studerendes engelsklæreridentitet og
professionelle autoritet. For at bygge bro mellem uddannelse og praksis inddrog vi de studerendes oplevelser i praktikken via case-arbejde. Trods positive evalueringer fra de studerende viste projektet, at de studerende ser deres undervisningsfags didaktik som underordnet klasseledelsen og relationsarbejdet, og at de studerende ikke påtager sig en egentlig faglæreridentitet i praktikken.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse : Fremadrettede perspektiver på didaktikker og praksisser i læreruddannelsen |
Redaktører | Simon Nørgaard Iversen, Birgitte Lund Nielsen, Anja Madsen Kvols |
Antal sider | 8 |
Publikationsdato | dec. 2023 |
Sider | 60-67 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7298-978-5 |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- praktik
- Fagdidaktikkens rolle i praktikken
- didaktik
- Engelsk som klasserumssprog