Casestudie: POMI-modellen ved patienter med overfølsomhedssygdomme

Nausheen Christoffersen, Randi Baunbæk Larsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel omhandler, hvordan man som sygeplejerske sikrer en ensartet og veldokumenteret pleje på baggrund af evidensbaseret viden, herunder POMI-modellen som understøtter den faglige vurdering og beslutning i relation til overfølsomhedssygdomme. Overfølsomhedssygdomme er en samlet betegnelse for en række sygdomme, herunder astma, atopisk dermatitis, fødevarerallergi og allergisk rhinitis, der er karakteriseret ved, at kroppen reagerer uhensigtsmæssigt på stoffer. Forekomsten af overfølsomhedssygdomme har været stigende og har stor betydning for folkesundheden, hvorfor en større viden om, hvordan en kliniker planlægger sin sygepleje udfra klinisk beslutningstagning, er essentiel for at kunne styrke en mere systematisk og målrettet indsats over for disse sygdomme. Denne overfølsomhed (hyperreaktivitet), har ofte store implikationer for patienternes arbejdsliv og generelle velbefindende. Det er derfor vigtigt, at der i klinisk praksis kommer fokus på, hvordan man analyserer sygeplejefaglige problemstillinger inden for netop denne patientkategori. I det efterfølgende præsenteres der således en række eksempler på patientcases, der alle er i relation til overfølsomhedssygdomme med udgangspunkt i POMI-modellen (se figur 8.1), i forhold til hvordan man som sygeplejerske vurderer, hvem der har behov for hvilke interventioner igennem den kliniske beslutningsproces.
OriginalsprogDansk
TitelPatientinvolvering : med konceptet coaching to selfcare
RedaktørerBritta Hørdam, Anne-Katrine Rønn Mathiassen
Antal sider28
Vol/bind1
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagFADL's Forlag
Publikationsdato25 jun. 2021
Sider142-169
ISBN (Trykt)9788793810365
StatusUdgivet - 25 jun. 2021

Emneord

  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog
  • Skoler, fag og institutioner
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog
  • Skoler, fag og institutioner
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Sundhed, ernæring og livskvalitet
  • Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater