Certificering og kvalificering: en komparativ analyse af skriftlige opgaver på to læreruddannelser rettet mod ungdomsuddannelser

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Nye lærere certificeres og kvalificeres gennem uddannelse til professionen som lærer. For gymnasielærere og erhvervsskolelærere i Danmark gælder, at de skal tage en pædagogisk uddannelse som forudsætning for deres undervisning på en ungdomsuddannelse. Rammerne for de to uddannelser er forskellige, men der indgår i begge uddannelser en afsluttende skriftlig opgave. Sådanne opgaver indgår i datamaterialet indsamlet i to kvalitative studier. På baggrund af Bernsteins teori om den pædagogiske anordning og Dahler-Larsens begreber om kontrol og konstitutiv betydning analyseres disse afsluttende opgavers indhold, litteraturvalg og karakterer.
    Analysen viser, at form og indhold i opgaverne varierer mellem de to uddannelser, ligesom karakterniveauer er forskellige. Desuden baseres opgaverne fra de to uddannelser på forskellig litteratur i forhold til rettethed mod sektor, målgruppe på ungdomsuddannelser, anvendelse af internationale referencer samt metodisk og videnskabsteoretisk indhold. På den baggrund diskuteres skriftlige opgavers betydning som et element i læreres professionalisering gennem læreruddannelser.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftScandinavian Journal of Vocations in Development
    Vol/bind4
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)174-195
    ISSN2464-4153
    DOI
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater