Projekter pr. år
Abstract
I folkeskolen har 9 % af alle børn bl.a. autisme, ADHD eller angst (her efter benævnt børn med særlige behov), og de er oftere end andre børn fritaget fra idræt (DH, 2020). De er mindre fysisk aktive, og har en dårligere mental sundhed. Co-teaching (CT) er en systematisk pædagogisk undervisningstilgang, som har vist gode resultater i forhold til inklusion i de boglige timer (Friend, 2017), men kun i begrænset omfang afprøvet i idrætsundervisningen. Forskningsspørgsmålet er derfor: Kan co-teaching som indsats skabe bedre muligheder for at inkludere elever med særlige behov i idrætsundervisningen?
Projektet er baseret på Design-Based-Research (Armstrong et al, 2020) afviklet på én folkeskole bestående af to idrætsteam med to-tre undervisere og klasser i hver. Empirien tager afsæt i fokusgruppeinterviews med idrætsteams, deltagerobservationer af idrætsundervisningen og individuelle interviews med elever med særlige behov, og den er analyseret med afsæt i mikrosociolog Erving Goffmans teoribegreber om Stigma og Teatermetaforen (2009; 2014).
Resultaterne viser, at CT kan inkludere flere børn med særlige behov i idrætsundervisningen. De mindre undervisningsgrupper og rolleskift mellem underviserne har en særlig positiv indflydelse på inklusionen. Men CT kræver både mod og skaber forsvarsmekanismer mod forandring i idrætsteamet, hvis de oplever tab af kontrol.
Tema for oplæg på idrætskonferencen: Idræt, inklusion og diversitet eller Idrætsundervisning og pædagogik
Projektet er baseret på Design-Based-Research (Armstrong et al, 2020) afviklet på én folkeskole bestående af to idrætsteam med to-tre undervisere og klasser i hver. Empirien tager afsæt i fokusgruppeinterviews med idrætsteams, deltagerobservationer af idrætsundervisningen og individuelle interviews med elever med særlige behov, og den er analyseret med afsæt i mikrosociolog Erving Goffmans teoribegreber om Stigma og Teatermetaforen (2009; 2014).
Resultaterne viser, at CT kan inkludere flere børn med særlige behov i idrætsundervisningen. De mindre undervisningsgrupper og rolleskift mellem underviserne har en særlig positiv indflydelse på inklusionen. Men CT kræver både mod og skaber forsvarsmekanismer mod forandring i idrætsteamet, hvis de oplever tab af kontrol.
Tema for oplæg på idrætskonferencen: Idræt, inklusion og diversitet eller Idrætsundervisning og pædagogik
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 24 aug. 2023 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 24 aug. 2023 |
Begivenhed | Konference om idrætsforskning i Danmark: Idrætsforskningens problemer - Aalborg Universitet, AAU, Aalborg, Danmark Varighed: 24 aug. 2023 → 24 aug. 2023 https://www.hst.aau.dk/idraetsforskningens-problemer-e73547 |
Konference
Konference | Konference om idrætsforskning i Danmark |
---|---|
Lokation | Aalborg Universitet, AAU |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 24/08/23 → 24/08/23 |
Internetadresse |
Emneord
- idræt
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Idræt for alle i skolen
Bentholm, A. (Projektleder) & Nielsen, L. H. (Projektdeltager)
01/09/20 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Forskning