"Comme ci comme Ca": viden om medicin eller medicinpædagogik i pædagoguddannelsen?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    I 2014 fik Danmark en ny pædagoguddannelse der introducerede medicin som et vidensmål for studerende på specialiseringen social/special-pædagogik. Medicin i socialpsykiatrien er en stor og omfangsgribende del af mange borgeres liv, og eftersom pædagoger er en af de faggrupper, der løfter medicinopgaven på de sociale botilbud, giver det god mening at uddanne pædagoger til at kunne forholde sig professionelt til emnet. Medicin og viden om medicin er dog langt fra hverken entydigt eller entydigt godt, og det kan undre, at det ikke er ”medicinpædagogik”, der kom på dagsordenen i pædagoguddannelsen. Denne undren er afsættet for artiklen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2017
    Udgave nummer1
    Antal sider8
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - feb. 2017

    Emneord

    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater