Børns engagementer som ressourcer for inklusion: Overgangen fra vuggestue til børnehave for børn med handicap i almenregi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer en socialpsykologisk undersøgelse af treårige børn med handicap, som skifter fra vuggestue- til børnehavegruppe. Artiklen teorigrundlag baserer sig på materielt feministiske handicapstudier, social praksisteori og tysk-dansk kritisk psykologi, og den indkredser børns overgange som en decentreret deltagelsesproblematik.
Undersøgelsen omfattede fire børn med handicap. Et barns forløb er sat i fokus for at belyse de specifikke adgangsbarrierer, som pigen møder som nyt medlem af en børnegruppe. Artiklen analyserer denne piges socio-materielle synlighed og hendes personlige engagementer, som en måde at udforske hendes lokale deltagelsesbetingelser og handlemuligheder på. Analysen viser, at børn med handicap er i fare for at blive objektiveret som ’børn med funktionsnedsættelser’ før såvel som under sådanne overgange, hvilket tyder på, at professionelle skal have fokus på, hvordan ændringer i institutionelle arrangementer giver personlige barrierer for børn med handicap og deres inklusion i det generelle uddannelsessystem. Undersøgelsen konkluderer, at inklusion af ”overgående” børn med handicap er betinget af, hvordan børns personlige handlinger og fælles engagementer forstås, undersøges og udvikles i og på tværs af sammenhænge, som en del af en daginstitutionspraksis der konstant ændrer sig.
Bidragets oversatte titelBørns engagementer som ressourcer for inklusion: Overgangen fra vuggestue til børnehave for børn med handicap i almenregi
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftAnnual Review of Critical Psychology (Online)
Vol/bindARCP Vol. 16, 2019: Kritische Psychologie
Sider (fra-til)873-897
Antal sider24
ISSN1746-739X
StatusUdgivet - 19 dec. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • inklusion

Citationsformater