Abstract
Kapitlet rammesætter begrebet Computationel Tænkning (CT) som både en faglig og tværfaglig strategi og metode. Seymour Papert formulerede i 1970'erne og 80'erne nogle interessante ideer om uddannelse og computere. Han brugte begrebet "Computational thinking". I 2006 havde Jeannette Wing (Microsoft) et vist held, under samme fane, til at gøre datalogis indtog i uddannelse til en stærk politisk agenda. Kapitlet tager afsæt i, hvordan deres tanker kan bruges til at forme forskellige fag. Derudover sættes begrebet i relation til diskussioner om, hvorvidt CT er et begreb, der peger ud over skolen.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Developing a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects : Cross- and Transcurricular Teaching |
Redaktører | Søren Harnow Klausen, Nina Mård |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | London |
Forlag | Routledge |
Publikationsdato | jan. 2024 |
Sider | 232-242 |
Kapitel | 18 |
ISBN (Trykt) | 9781032433202 |
ISBN (Elektronisk) | 9781003367260 |
DOI | |
Status | Udgivet - jan. 2024 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Computationel Tænkning
- Didaktik
- computational thinking
- curriculum
- fag
- læreruddannelse
- pædagogik
- skole
- teknologiforståelse
- tværfaglighed