Computational thinking beyond computer science

Stig Børsen Hansen, Roland Hachmann, Nina Bonderup Dohn

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet rammesætter begrebet Computationel Tænkning (CT) som både en faglig og tværfaglig strategi og metode. Seymour Papert formulerede i 1970'erne og 80'erne nogle interessante ideer om uddannelse og computere. Han brugte begrebet "Computational thinking". I 2006 havde Jeannette Wing (Microsoft) et vist held, under samme fane, til at gøre datalogis indtog i uddannelse til en stærk politisk agenda. Kapitlet tager afsæt i, hvordan deres tanker kan bruges til at forme forskellige fag. Derudover sættes begrebet i relation til diskussioner om, hvorvidt CT er et begreb, der peger ud over skolen.
OriginalsprogEngelsk
TitelDeveloping a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects : Cross- and Transcurricular Teaching
RedaktørerSøren Harnow Klausen, Nina Mård
Antal sider11
UdgivelsesstedLondon
ForlagRoutledge
Publikationsdatojan. 2024
Sider232-242
Kapitel18
ISBN (Trykt)9781032433202
ISBN (Elektronisk)9781003367260
DOI
StatusUdgivet - jan. 2024

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Computationel Tænkning
  • Didaktik
  • computational thinking
  • curriculum
  • fag
  • læreruddannelse
  • pædagogik
  • skole
  • teknologiforståelse
  • tværfaglighed

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Computational thinking beyond computer science'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater