Computational Thinking i et forskningsperspektiv

Rikke Toft Nørgård, Søren Baltzer Rasmusen, Merethe Haahr Francis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel introducerer til Computational Thinking (CT) med fokus på, hvordan gymnasielærere kan understøttes i et være designere af egne CT-materialer og -aktiviteter. Nogle af disse CT-materialer og -aktiviteter er at finde i udgivelsen her, hvor en række lærere præsenterer resultaterne af deres arbejde, sådan som det foregik inden for det rammeværk og gennem den proces, dette kapitel skitserer.

Kapitlet her præsenterer det forskningsmæssige rammeværk og den didaktiske udviklingsproces, der ledte til de materialer og -aktiviteter, som resten af udgivelsen omhandler. Det sker gennem:
*at introducere til CT og præsentere en model for arbejdet med CT i en didaktisk kontekst
*at lancere begrebet om designkollaboratorier som rum for gymnasielæreres kollaborative udviklingsarbejde med at producere CT-materialer og -aktiviteter
*at sammenkoble designprocesser, læringsdesign og didaktiske designmønstre som en didaktisk metode for dette udviklingsarbejde.

Afsnittene Computational Thinking i en didaktisk kontekst, Designkollaboratoriet som didaktisk udviklingsværksted og Didaktiske designprocesser i designkollaboratorier udgør selve det overordnede rammeværk for gymnasielærerne som didaktiske designere i og af egen praksis.
OriginalsprogDansk
TitelComputational Thinking i gymnasiet – fra Kierkegaard til koder
Antal sider16
ForlagSystime
Publikationsdato2023
Udgave2.
Sider151-166
ISBN (Trykt)9788743326571
ISBN (Elektronisk)9788761695949
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Computational thinking
  • Didaktik
  • Didaktiske designprocesser
  • Infomatik
  • Udviklingsværksteder
  • Æstetik, design og medier
  • Designkollaboratorier
  • Designprocesser

Citationsformater