Dømmekraft i pædagogisk arbejde: Refleksioner over dilemmaer og retfærdiggørelser

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Dømmekraft behandles ofte som en særlig kompetence, som sætter mennesker i stand til at træffe gode beslutninger. I denne artikel anskues dømmekraft i stedet som den måde, hvorpå mennesker skaber sammenhæng i forskellige situationer. Analysen er inspireret af den franske filosof og antropolog Bruno Latours teori om aktørnetværk, som her bruges til at vise, hvordan sammenhænge etableres i praksis. Der argumenteres endvidere for værdien af, at der netop er forskellige dømmekrafts forudsætninger. Artiklen er baseret på et feltarbejde udført på en skole, hvor forfatteren har fulgt en gruppe professionelle og undersøgt, hvordan de konkret afvejer og træffer beslutninger i forhold til forskellige dilemmaer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2017/maj
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)16-26
    Antal sider10
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - maj 2017

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater