Dømmekraft og skøn i skoleperioden - med Søren og Mette i praktik: Rapport fra et delprojekt under FoU-programmet "praktik og praksislæring", Pædagogisk-Socialfaglig Højskole, VIA UC, 2010-11

Karen Marie Hedegaard

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

13 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten handler om en undersøgelse af dømmekraft og skøn hos lærerstuderende, der er i den sidste og afsluttende praktik i læreruddannelsen, skoleprioden. Projektet tager udgangspunkt i Harald Grimens og Anders Molanders skitse til en teori om skøn i professionel praksis, og forbindes med det filosofiske begreb om dømmekraft og Aristoteles' vidensfilosofi. Undersøgelsen har fokus på hvilke udfordringer, der viser sig for lærerstuderende i praktik, når de skal vise dømmekraft. Undersøgelsen kan betragtes som et case-studie, der følger forløbet i en netværksgruppe på 4. årgang og to studerende i praktik. Undersøgelsen viser at de studerende erfarer mange vanskelige situationer, som kræver en konstant situationsbedømmelse og balancearbejde i forhold til konflikterende hensyn. De studerende vil have gavn af i højere grad at sætte ord på og åbent drøfte sådanne situationer med medstuderende, praktiklærere og undervisere, men produkt- og bedømmelseskrav kan føre til en uhensigtsmæssig individualisering og tabuisering af dilemmafyldte erfaringer
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedVIA University College, Læreruddannelsen i Aarhus
Antal sider46
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • professionsdidaktik

Citationsformater