Abstract
Artiklen behandler begrebet dømmekraft ud fra et filosofisk og sociologisk perspektiv på ansvar og etik i professionel lærerpraksis. Med reference til Anne Marie Pahuus, der bygger på bl.a. Aristoteles, Kant, og Hannah Arendt, introduceres begrebet dømmekraft med udgangspunkt i den praktiske filosofi. Fra den pædagogiske filosofi inddrages Herbart, Erling Lars Dale og Gert Biesta, og endelig inddrages et sociologisk blik på institutionel dømmekraft. Artiklen bygger på et FoU-projekt om praktik og praksislæring og en undersøgelse om lærerstuderendes udvikling af dømmekraft og skøn, som der refereres eksempler fra.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | Kvan 98, april 2014 |
Tidsskrift | Kvan |
Vol/bind | 98 |
Sider (fra-til) | 19 - 30 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0107-4016 |
Status | Udgivet - apr. 2014 |
Emneord
- praktik
- læring