Da "kvaliteten" kom til småbørnsinstitutionerne. Beretninger om hvordan det går til, når kvalitet på det småbørnspædagogiske område skal vides og styres

Publikation: Ph.d. afhandling/ kandidat/ diplomPh.d. afhandlingForskningpeer review

12 Downloads (Pure)

Abstract

Afhandlingen undersøger hvordan det går til, når forvaltning, pædagoger og ledere skal finde måder at løse den overmåde vanskelige opgave det er, at dokumentere pædagogik i termer af ”kvalitet”, ”effekter” og ”resultater”. Den viser hvad der sker, når ”kvalitet” bliver orienteringspunkt og motor for arbejdet med at vide, styre og udvikle pædagogik og pædagogiske institutioner. En indsigt som er opnået på baggrund af længerevarende etnografiske studier af kvalitetsrapportering i en større dansk kommune.
Med afsæt i Foucaults samt Deleuze og Guattaris teorier analyserer afhandlingen ”kvalitetsmaskineriet”: Dette ”maskineri” virker på forskellige måder bl.a. gennem, hvad det er det registrerer og problematiserer; men også hvad der ses bort fra eller som det gør ikke-synligt. Afhandlingen identificerer et stærkt begær efter ”Viden”, men viser også at denne ”Viden” baserer sig pragmatisk på forhåndenværende søm. Og ikke mindst at begæret efter ”Viden” gennemkrydses af andre begær som skaber ballade og får maskineriet til at lække. Afhandlingen viser således hvordan kvalitetsmaskineriet magtfuldt ordner hvad der kan siges at være kvalitet, men også at kvalitetsrapportering er en skrøbelig affære. Pædagoger og deres ledere ”låner” deres småbørnspædagogiske begær til kvalitetsmaskineriet med store omkostninger for dem selv og for mulighederne for at udvikle og diskutere pædagogik.
Afhandlingen viser overbevisende nogle af de effekter som kvalitetsstyring har og bidrager væsentligt til både dansk og international forskning inden for daginstitutionsfeltet.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 16 nov. 2015

Emneord

  • kvalitetsstyring
  • pædagogik
  • kvalitetssikring

Citationsformater