TY - BOOK
T1 - Da "kvaliteten" kom til småbørnsinstitutionerne.
T2 - beretninger om hvordan det går til, når kvalitet på det småbørnspædagogiske område skal vides og styres
AU - Togsverd, Line
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Afhandlingen undersøger hvordan det går til, når forvaltning, pædagoger og ledere skal finde måder at løse den overmåde vanskelige opgave det er, at dokumentere pædagogik i termer af ”kvalitet”, ”effekter” og ”resultater”. Den viser hvad der sker, når ”kvalitet” bliver orienteringspunkt og motor for arbejdet med at vide, styre og udvikle pædagogik og pædagogiske institutioner. En indsigt som er opnået på baggrund af længerevarende etnografiske studier af kvalitetsrapportering i en større dansk kommune. Med afsæt i Foucaults samt Deleuze og Guattaris teorier analyserer afhandlingen ”kvalitetsmaskineriet”: Dette ”maskineri” virker på forskellige måder bl.a. gennem, hvad det er det registrerer og problematiserer; men også hvad der ses bort fra eller som det gør ikke-synligt. Afhandlingen identificerer et stærkt begær efter ”Viden”, men viser også at denne ”Viden” baserer sig pragmatisk på forhåndenværende søm. Og ikke mindst at begæret efter ”Viden” gennemkrydses af andre begær som skaber ballade og får maskineriet til at lække. Afhandlingen viser således hvordan kvalitetsmaskineriet magtfuldt ordner hvad der kan siges at være kvalitet, men også at kvalitetsrapportering er en skrøbelig affære. Pædagoger og deres ledere ”låner” deres småbørnspædagogiske begær til kvalitetsmaskineriet med store omkostninger for dem selv og for mulighederne for at udvikle og diskutere pædagogik. Afhandlingen viser overbevisende nogle af de effekter som kvalitetsstyring har og bidrager væsentligt til både dansk og international forskning inden for daginstitutionsfeltet.
AB - Afhandlingen undersøger hvordan det går til, når forvaltning, pædagoger og ledere skal finde måder at løse den overmåde vanskelige opgave det er, at dokumentere pædagogik i termer af ”kvalitet”, ”effekter” og ”resultater”. Den viser hvad der sker, når ”kvalitet” bliver orienteringspunkt og motor for arbejdet med at vide, styre og udvikle pædagogik og pædagogiske institutioner. En indsigt som er opnået på baggrund af længerevarende etnografiske studier af kvalitetsrapportering i en større dansk kommune. Med afsæt i Foucaults samt Deleuze og Guattaris teorier analyserer afhandlingen ”kvalitetsmaskineriet”: Dette ”maskineri” virker på forskellige måder bl.a. gennem, hvad det er det registrerer og problematiserer; men også hvad der ses bort fra eller som det gør ikke-synligt. Afhandlingen identificerer et stærkt begær efter ”Viden”, men viser også at denne ”Viden” baserer sig pragmatisk på forhåndenværende søm. Og ikke mindst at begæret efter ”Viden” gennemkrydses af andre begær som skaber ballade og får maskineriet til at lække. Afhandlingen viser således hvordan kvalitetsmaskineriet magtfuldt ordner hvad der kan siges at være kvalitet, men også at kvalitetsrapportering er en skrøbelig affære. Pædagoger og deres ledere ”låner” deres småbørnspædagogiske begær til kvalitetsmaskineriet med store omkostninger for dem selv og for mulighederne for at udvikle og diskutere pædagogik. Afhandlingen viser overbevisende nogle af de effekter som kvalitetsstyring har og bidrager væsentligt til både dansk og international forskning inden for daginstitutionsfeltet.
KW - accountability
KW - kvalitetssikring
KW - kvalitetsstyring
KW - pædagogik
KW - vidensbasering
KW - vidensbegreber
M3 - Ph.d. afhandling
BT - Da "kvaliteten" kom til småbørnsinstitutionerne.
ER -