Daginstitutionsledelse: Profession og ledelse

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogFormidling

Abstract

Daginstitutioners opgave har, set både i et samfunds-, et forældre- og et børneperspektiv stor betydning. Daginstitutioners organisatoriske opgave er formuleret i lovgivningen og handler om, at børn skal færdes i fysisk og psykisk æstetiske børnemiljøer, der fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring. En organisatorisk opgave, som ikke kan løses af enkeltpersoner, men kræver arbejdsdeling og et administrativt apparat, som kan skabe koordinering, kontinuitet og målopfyldelse.
Fagpersoner inden for området peger imidlertid på, at det ikke står godt til med den organisatoriske opgaveløsning.
Det er her, daginstitutionslederne kommer ind i billedet som de ansvarlig, og den pædagog-faglige bekymring på børnenes vegne flyttes til en organisatorisk og ledelsesmæssig udfordring. Forfatteren går ind og ser på denne udfordring og på, hvad der sker med ledelsesbegrebet og ledelsespraksis, når ledelse tager afsæt i den organisatoriske opgave, daginstitutioner skal løse. Forfatteren har både en undersøgende og løsningsorienteret tilgang ved at vise det, hun siger.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgave1.
Antal sider143
ISBN (Trykt)978-87-412-5285-8
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater