Dagplejerens faglige sprog som redskab til stilladsering af børns leg

Publikation: AndetFormidling

Abstract

Når dagplejeren stilladserer børns leg fra sidelinjen, kan hun bevidst skifte mellem at gå bag ved og ved siden af børnene, samt blive uden for eller gå ind i legen. Med stilladserende sproghandlinger (sprog i praksis) kan hun dels støtte det enkelte barn, dels understøtte og forstærke legens sociale element og potentiale. Italesættelse af og italesat refleksion over praksis i dagplejernes praksisfællesskaber (sprog om praksis) kan medvirke til at udvikle og kvalificere denne praksis. Artiklen giver konkrete forslag til, hvordan dagplejere kan arbejde med stilladserende sproghandlinger i praksis, samt hvordan dagplejerne som fagpersoner selv (også) kan stilladseres i praksisfællesskabet, med udvikling og kvalificering af praksis for øje.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2021
Antal sider16
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater