TY - GEN
T1 - Dagplejerens faglige sprog som redskab til stilladsering af børns leg
AU - Pedersen, Lisbet Baad
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Når dagplejeren stilladserer børns leg fra sidelinjen, kan hun bevidst skifte mellem at gå bag ved og ved siden af børnene, samt blive uden for eller gå ind i legen. Med stilladserende sproghandlinger (sprog i praksis) kan hun dels støtte det enkelte barn, dels understøtte og forstærke legens sociale element og potentiale. Italesættelse af og italesat refleksion over praksis i dagplejernes praksisfællesskaber (sprog om praksis) kan medvirke til at udvikle og kvalificere denne praksis. Artiklen giver konkrete forslag til, hvordan dagplejere kan arbejde med stilladserende sproghandlinger i praksis, samt hvordan dagplejerne som fagpersoner selv (også) kan stilladseres i praksisfællesskabet, med udvikling og kvalificering af praksis for øje.
AB - Når dagplejeren stilladserer børns leg fra sidelinjen, kan hun bevidst skifte mellem at gå bag ved og ved siden af børnene, samt blive uden for eller gå ind i legen. Med stilladserende sproghandlinger (sprog i praksis) kan hun dels støtte det enkelte barn, dels understøtte og forstærke legens sociale element og potentiale. Italesættelse af og italesat refleksion over praksis i dagplejernes praksisfællesskaber (sprog om praksis) kan medvirke til at udvikle og kvalificere denne praksis. Artiklen giver konkrete forslag til, hvordan dagplejere kan arbejde med stilladserende sproghandlinger i praksis, samt hvordan dagplejerne som fagpersoner selv (også) kan stilladseres i praksisfællesskabet, med udvikling og kvalificering af praksis for øje.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Børn og unge
UR - https://www.foa.dk/forbund/temaer/p-aa/styrket-paedagogisk-laereplan/leg-i-dagplejen
M3 - Andet
ER -