Dagplejeres forståelser af og roller i små børns lege

Lærke Nørgård Pallesen, Kaare Werner Nielsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

16 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel sammenfatter analyser og resultater fra forskningsprojektet: ’Leg i dagplejen - leg som en måde at blive til på’.
Formålet med projektet er som bekendt at undersøge, hvordan dagplejere og pædagogiske assistenter kan støtte, guide og rammesætte leg blandt 0 -3-årige børn for dermed at udvikle viden om god praksis.
Her præsenteres to helt centrale temaer fra forskningsprojektets analyser af data:
• Dagplejernes forståelser af børns leg.
• Dagplejernes forståelser af egne roller i forhold til børns leg.
Forskningsresultaterne viser interaktionsformer af høj kvalitet. Men resultaterne viser for det første, hvad der specifikt
angår leg, at dagplejerne overvejende forstår leg som symbolske ’lade-som-om’ aktiviteter, altså social leg med- og
om noget fra ”virkeligheden”. På baggrund af dansk og international forskning og legeteori kan der argumenteres for,
at det oftest kun er de ældste dagplejebørn, der kan indgå i den type leg.
OriginalsprogDansk
ForlagFOA Fag og Arbejde
Antal sider12
StatusUdgivet - 1 jun. 2021

Citationsformater