Abstract
I denne artikel undersøger vi indlærerforestillinger om dansk som et særlig svært sprog. Vores data stammer fra to ph.d.-afhandlinger (Ritzau 2014; Øhrstrøm 2015), der begge beskæftiger sig med indlærerforestillinger og anvender en kontekstuel tilgang (Barcelos 2003) til disse. Vi præsenterer skriftlige og mundtlige data i form af dagbogsnotater, læringsjournaler og interviews. I begge undersøgelser giver deltagerne udtryk for, at dansk er et særlig svært sprog at lære. Deltagernes forestillinger om dansk som et svært sprog inddeler vi i tre kategorier. Deltagerne mener, at dansk er svært at lære, fordi 1) der er stor diskrepans mellem skrift og lyd på dansk, 2) det er svært at finde muligheder for at bruge dansk i sociale sammenhænge, og 3) det virker demotiverende, at danskere omtaler dansk som et særlig svært sprog. Punkt 1 og 2 reflekteres i to videnskabelige standpunkter, det lingvistiske og det sociale argument om dansk som et sprog, det er svært at lære. Punkt 3 reflekterer den offentlige og faglige diskurs om dansk som et svært sprog. Artiklen bidrager til den løbende diskussion ved at konkludere, at selve diskursen om dansk som et svært sprog kan være medvirkende til, at nogle indlærere finder dansk svært. De tre kategorier af forestillinger strukturerer artiklen teoretisk og empirisk.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 23-40 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 0809-9227 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- dansk som andetsprog
- andetsprogsbrugere
- indlæringsforestillinger
- ortografisk transparens