Dannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Hvad kan man forstå ved ”dannelse i daginstitutioner”? Og hvordan kan man fremme det? Det er disse spørgsmål, som søges besvaret i dette kapitel. Først introduceres et bredt dannelsesideal, som sammenfattes til, at dannelse handler om at åbne sig for verden, at dannelse forvandler én, så man udvikler sin egenart og selvstændighed og at dannelse indebærer, at man kan deltage i og udvikle fællesskaber af frie mennesker. Dannelsesidealet sættes i relation til Daginstitutionslovens pædagogiske grundlag, som siger noget om, hvordan man i daginstitutionerne skal arbejde med læreplanstemaerne. Dannelse forstås her ikke som en pædagogisk aktivitet i sig selv, men som en mulig dimension ved alle andre pædagogiske aktiviteter. Vi skal se på, hvordan man så alligevel kan forberede og praktisere dannelse i vokseninitierede aktiviteter, gennem rammesætning af børns hverdagsliv, og i børneinitierede aktiviteter. Til sidst behandles spørgsmålet, hvad der kræves af pædagogen, for at hun kan arbejde med dannelse. Der er ingen opskrifter og metoder man kan tage ned fra hylden, men man kan opøve sin pædagogiske takt.
OriginalsprogDansk
TitelTemaer og aktiviteter i dagtilbud
RedaktørerChristian Aabro
Antal sider15
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2021
Sider39-54
Kapitel2
ISBN (Trykt)9788741279695
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater