Projekter pr. år
Abstract
Fokus i nærværende projekt er, hvordan VIA som uddannelsesinstitution kan klæde studerende på til at være hverdags-innovatører, med afsæt i - og samklang med fagenes egen logik, vision og mening. Som afsæt for projektet giver vi bud på tre dannelsesidealer, som vi har fundet væsentlige i dannelsen af innovative og entreprenante sygeplejersker, pædagoger og socialdiakoner. Idealer, som både har betydning for studerendes udvikling af faglighed og innovative mulighedstænkning.
De tre dannelsesidealer er: sensitivtet, fantasi og mod til at handle. Vi forestiller os, at disse tre dannelsesidealer kan have betydning i langt flere professionsuddannelser, end dem dette projekt er forankret i.
Dette inspirationsmateriale giver indblik i nogle af de didaktiske erfaringer, idéer og inspirationer, som vi har samlet på vejen. Vi håber, at undervisere på professionsuddannelser vil lade sig inspirere og derfra gå egne veje i forsøget på at fremme en fremtidig arbejdsstyrke præget af fantasifuldhed, sensitivtet og handlemod.
I idékatalogets seks kapitler, præsenteres seks undervisningseksperimenter fra projektperioden.
De tre dannelsesidealer er: sensitivtet, fantasi og mod til at handle. Vi forestiller os, at disse tre dannelsesidealer kan have betydning i langt flere professionsuddannelser, end dem dette projekt er forankret i.
Dette inspirationsmateriale giver indblik i nogle af de didaktiske erfaringer, idéer og inspirationer, som vi har samlet på vejen. Vi håber, at undervisere på professionsuddannelser vil lade sig inspirere og derfra gå egne veje i forsøget på at fremme en fremtidig arbejdsstyrke præget af fantasifuldhed, sensitivtet og handlemod.
I idékatalogets seks kapitler, præsenteres seks undervisningseksperimenter fra projektperioden.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Center for Innovation og Entreprenørskab, Program for Transformativ Entreprenørskabsdidaktik, VIA University College |
---|---|
Udgave | 1.0 |
Antal sider | 48 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-994359-1-3 |
Status | Udgivet - jan. 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- aktionsforskning
- dannelse
- diakon
- didaktik
- fantasi
- mod til at handle
- professionsuddannelse
- pædagog
- sensitivtet
- sygeplejerske
- undervisning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Innovativ og entreprenant dannelse og didaktik i sygeplejerske-, pædagog- og socialdiakonuddannelser
Mousing, C. A. (Projektleder), Alstrup, M. H. (Projektdeltager), føns, H. (Projektdeltager), Nielsen, E. (Projektdeltager), Widmer, C. T. (Projektdeltager), Wisbech, N. (Projektdeltager), Norre, S. C. (Projektdeltager), Herholdt, S. (Projektleder) & Nørgaard, T. T. (Projektdeltager)
15/10/19 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Forskning
Fil