Abstract
Med denne artikel forsøger jeg at besvare underrubrikkens spørgsmål ud fra to perspektiver, der fra hver deres vinkel bidrager til at komme bagom begrebet. På den ene side ønsker jeg at belyse, hvad det er for fænomener, der gør det relevant og meningsfuldt at tale om ”digital dannelse” som et transitbegreb i en overgangstid, herunder de måder begrebet bliver anvendt. På den anden side er spørgsmålet ment kritisk med henblik på at undersøge, hvilke problemstillinger begrebet ”digital dannelse” let kommer til at sløre eller fremstille i et skævt perspektiv, herunder oplysning, myndiggørelse, kritisk tænkning og demokratisk dannelse. Der er således en kritisk-konstruktiv hensigt med at komme bag om begrebet og åbne for en diskussion af forholdet mellem dannelse, digitalisering og dataficering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Sider (fra-til) | 13 |
Antal sider | 25 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning