Dannelse i et videnskabsteoretisk perspektiv

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Der tales meget om elevernes dannelse på erhvervsuddannelserne, og hvordan vi forholde os til den. Hvordan ser dannelse ud, hvornår bliver eleverne dannet og bliver de dannet nok? Dannelse kan være et svært begreb at komme ind under huden på, bl.a. fordi det kan betyde mange ting og se ud på mange forskelige måder. Men det er også et begreb som er relevant og interessant at undersøge og iagttage. Med hermeneutikken i hånden og med fokus på fortolkning, forståelse og observation kan vi observere, analysere og overveje, hvor og hvordan den undervisning vi laver, understøtter elevernes dannelse. Det kan være med til at kvalificere de samtaler vi har om eleverne og hvad vi gerne vil danne dem til”
    OriginalsprogDansk
    TitelSandheder og menneskesyn : pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskolelærere
    RedaktørerAgnete Gudnason, Henrik Hersom
    Antal sider9
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagPraxis
    Publikationsdato2020
    Udgave1
    Sider186-194
    ISBN (Trykt)9788757134056
    StatusUdgivet - 2020

    Emneord

    • erhvervsuddannelser
    • dannelse

    Citationsformater