Dannelse i et videnskabsteoretisk perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Der tales meget om elevernes dannelse på erhvervsuddannelserne, og hvordan vi forholde os til den. Hvordan ser dannelse ud, hvornår bliver eleverne dannet og bliver de dannet nok? Dannelse kan være et svært begreb at komme ind under huden på, bl.a. fordi det kan betyde mange ting og se ud på mange forskelige måder. Men det er også et begreb som er relevant og interessant at undersøge og iagttage. Med hermeneutikken i hånden og med fokus på fortolkning, forståelse og observation kan vi observere, analysere og overveje, hvor og hvordan den undervisning vi laver, understøtter elevernes dannelse. Det kan være med til at kvalificere de samtaler vi har om eleverne og hvad vi gerne vil danne dem til”
OriginalsprogDansk
TitelSandheder og menneskesyn : pædagogisk videnskabsteori for erhvervsskolelærere
RedaktørerAgnete Gudnason, Henrik Hersom
Antal sider9
UdgivelsesstedOdense
ForlagPRAXIS
Publikationsdato2020
Udgave1
Sider186-194
ISBN (Trykt)9788757134056
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • erhvervsuddannelser

Citationsformater