Abstract
Dette kapitel har fokus på dannelse til en profession. De spørgsmål, vi søger at besvare, er: Hvad indebærer almen dannelse, hvad vil det sige at blive dannet til en profession, og hvad gælder særligt for lærerprofessionen? Kapitlet tager udgangspunkt i professioner forstået som specialiseret viden, professionel dømmekraft og autonomi udøvet i et fagfællesskab. Vi indleder kapitlet med at se på dannelse til en profession som et generelt fænomen, der relateres til begrebet almen dannelse, hvorefter vi koncentrerer os om lærerprofessionen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Om dannelse i skole og læreruddannelse. En tværfaglig studiebog |
Redaktører | Ole Løw, Elsebeth Jensen |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | feb. 2024 |
Sider | 201-217 |
Kapitel | 12 |
ISBN (Trykt) | 9788750064824 |
Status | Udgivet - feb. 2024 |
Emneord
- læreruddannelsen
- dannelse