Dannelse og lærerprofessionen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel har fokus på dannelse til en profession. De spørgsmål, vi søger at besvare, er: Hvad indebærer almen dannelse, hvad vil det sige at blive dannet til en profession, og hvad gælder særligt for lærerprofessionen? Kapitlet tager udgangspunkt i professioner forstået som specialiseret viden, professionel dømmekraft og autonomi udøvet i et fagfællesskab. Vi indleder kapitlet med at se på dannelse til en profession som et generelt fænomen, der relateres til begrebet almen dannelse, hvorefter vi koncentrerer os om lærerprofessionen.
OriginalsprogDansk
TitelOm dannelse i skole og læreruddannelse. En tværfaglig studiebog
RedaktørerOle Løw, Elsebeth Jensen
Antal sider17
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdatofeb. 2024
Sider201-217
Kapitel12
ISBN (Trykt)9788750064824
StatusUdgivet - feb. 2024

Emneord

  • læreruddannelsen
  • dannelse

Citationsformater