Dannelse og tværprofessionalitet i sundhedsuddannelse

Søren Engelsen, Sine Lehn, Cathrine Sand Nielsen, Karin Højbjerg, Elise Bromann Bukhave

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel undersøger vi relevansen af et fokus på dannelse i sundhedsuddannelse i konteksten af tværprofessionalitet som vilkår for arbejdet i sundhedsvæsenet.
Vi skitserer overordnede aspekter af dannelsesbegrebet og skelner mellem to centrale elementer: en tilpasnings- og en overskridelsesorientering. Vi argumenterer for en overskridelses orientering er vigtig i sundhedsuddannelserne og professionsdannelse i dag. (...).
Med udgangspunkt i dannelsesteoretiske og eksistens filosofiske betragtninger og på baggrund af kvalitative interviews med praktikvejledere fremhæver vi centrale betingelser og forhindringer for, at et sådant dannelsesfokus kan lade sig gøre i praktikuddannelse
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind18
Udgave nummer34
Sider (fra-til)34-45
Antal sider12
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - aug. 2022

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • dannelse
  • perspektiv-fleksibilitet
  • sundhedsuddannelse
  • tværprofessionalitet

Citationsformater