Projekter pr. år
Abstract
I denne artikel undersøger vi relevansen af et fokus på dannelse i sundhedsuddannelse i konteksten af tværprofessionalitet som vilkår for arbejdet i sundhedsvæsenet.
Vi skitserer overordnede aspekter af dannelsesbegrebet og skelner mellem to centrale elementer: en tilpasnings- og en overskridelsesorientering. Vi argumenterer for en overskridelses orientering er vigtig i sundhedsuddannelserne og professionsdannelse i dag. (...).
Med udgangspunkt i dannelsesteoretiske og eksistens filosofiske betragtninger og på baggrund af kvalitative interviews med praktikvejledere fremhæver vi centrale betingelser og forhindringer for, at et sådant dannelsesfokus kan lade sig gøre i praktikuddannelse
Vi skitserer overordnede aspekter af dannelsesbegrebet og skelner mellem to centrale elementer: en tilpasnings- og en overskridelsesorientering. Vi argumenterer for en overskridelses orientering er vigtig i sundhedsuddannelserne og professionsdannelse i dag. (...).
Med udgangspunkt i dannelsesteoretiske og eksistens filosofiske betragtninger og på baggrund af kvalitative interviews med praktikvejledere fremhæver vi centrale betingelser og forhindringer for, at et sådant dannelsesfokus kan lade sig gøre i praktikuddannelse
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 34 |
Sider (fra-til) | 34-45 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - aug. 2022 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- dannelse
- perspektiv-fleksibilitet
- sundhedsuddannelse
- tværprofessionalitet
Projekter
- 1 Igangværende
-
UDSiKT, Uddannelsessammenhæng i teori og klinik
Bukhave, E. B., Lehn, S., Nielsen, C. S., Højbjerg, K. & Engelsen, S.
01/09/20 → 31/07/23
Projekter: Projekt › Forskning