Abstract
Bliv klogere på 11 dannelsestænkere og deres forskellige idealer og begreber om dannelse i forhold til nutidig pædagogisk praksis. Bogen henvender sig især til lærer- og pædagogstuderende.
Det er en væsentlig del af læreres og pædagogers faglighed at lade sig udfordre af skiftende dannelsesidealer. Når børne-/ungekulturen fx ændrer sig, er vi som professionelle nødt til at stoppe op og udfordre det dannelsesperspektiv, vi aktuelt anskuer verden ud fra.
11 dannelsestænkere: Jean-Jacques Rousseau 1712-1778, Immanuel Kant 1724-1804, Nikolai Frederik Severin Grundtvig 1783-1872, Ellen Karolina Sofia Key 1849-1926, John Dewey 1859-1952, Hans-Georg Gadamer 1900-2002, Inger Merete Nordentoft 1903-1960, Knud Ejler Christian Løgstrup 1905-1981, Albert Bandura 1925-2021, Wolfgang Klafki 1927-2016, Gert J.J.Biesta 1957-.
Det er en væsentlig del af læreres og pædagogers faglighed at lade sig udfordre af skiftende dannelsesidealer. Når børne-/ungekulturen fx ændrer sig, er vi som professionelle nødt til at stoppe op og udfordre det dannelsesperspektiv, vi aktuelt anskuer verden ud fra.
11 dannelsestænkere: Jean-Jacques Rousseau 1712-1778, Immanuel Kant 1724-1804, Nikolai Frederik Severin Grundtvig 1783-1872, Ellen Karolina Sofia Key 1849-1926, John Dewey 1859-1952, Hans-Georg Gadamer 1900-2002, Inger Merete Nordentoft 1903-1960, Knud Ejler Christian Løgstrup 1905-1981, Albert Bandura 1925-2021, Wolfgang Klafki 1927-2016, Gert J.J.Biesta 1957-.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Antal sider | 119 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-42173-6 |
Status | Udgivet - jan. 2025 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- dannelse
- læring
- pædagogik